به نام خدا
یک مثال ، کودکی را در نظر بگیریم که والدین او یک سری کتاب علمی تهیه می کنند ، معلم خصوصی می گیرند ، محیط خانه را برای خواندن کتابهای علمی آماده می کند ، کودک که کتابها را مطالعه کرد لذت بی نهایتی می برد و بعد از چند وقت در آزمونی که از این کتابها تهیه شده رتبه خوبی کسب می کند وبه واسطه این کسب رتبه از نظر اجتماعی بسیار منزلت می گیرد واینده روشن کسب می کند ،در این موقع عقل چه حکم می کند ؟ کودک باید با تهیه هدیه ایی مناسب از پدر ومادر خود تشکر کند ... ولی پدر ومادر یک میهمانی بزرگ می گیرند و هدیه ایی بسیار ارزنده به کودک می دهند کودکی که در ورای علم آموزی هم به لذت خواندن رسیده هم به اینده روشن ...
پاداش علم
1- مقام شاهدان
شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ (18)
همواره برای شهادت عده ایی انتخاب می شوند که دارای کلیه فضائل اخلاقی باشند ، کسی که قول وفعلش یکی بوده و برای همه وخصوصا دو طرف ذینفع، سخنش حجت باشد و به بیان شیواتر به صفات خداوندی مزین باشد ، و اگر این شهادت برای مهمترین مساله هستی باشد باید کسی انتخاب شود که به بزرگترین جایگاه در همه هستی رسیده باشد خداوند اینان را در قرآن معرفی می کند ( خدا- ملائک – دارندگان علم – قائمان به عدل ) و چه پاداشی برتر از این عزت ؟
162 آل نساء
لَّـکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَیکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَالْمُقِیمِینَ الصَّلاَةَ وَالْمُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ أُوْلَـئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً (162)
اجری که تنها شایسته راسخون در علم است و خداوند در پاداشهای زیبای خود به آن به عظیم تعبیر فرمودند یعنی بزرگ ، بزرگترین در بین همه پاداشهای بزرگ دیگر
19 رعد
تنها یک نابینا ارزش بینایی را می داند ، خداوند در آیات فوق اشاره به تفاوت ها می کند وافراد بی علم را به نابینایان تعبیر می کند زیرا نابینا از دیدن محروم است و بطبع از لذت دیدن و یک فرد بی علم از نعمت دانستن ولذت این دانایی که تنها عالمان از آن آگاه هستند و زیباترین پاداش همین بس که خداوند انسان را برتر بر دیگران خطاب کند وبیشتر به انسان توجه کند .
107 الاسراء
قُلْ آمِنُواْ بِهِ أَوْ لاَ تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّداً (107)
5- رشد
رسیدن به رشد و کمال از دیگر پاداش علم است که هرچه رشد بیشتر علم افزونتر وهرچه علم افزونتر رشد ورسیدن به کمال بیشتر .
وَلَا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ 86
32 دخان
وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِینَ (32)
گروهی از اهل بنی اسرائیل بر دیگران قوم برگزیده شدند به دلیل علمشان ، وعلم باعث برگزیده شدن و علم وپرچم شدن خواهد شد به طوری که پیشاپیش همه بر فراز دستها نشان عظمت هستی باشد .
32 اعراف
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (32)
خداوند در آیات بسیاری عنوان داشته اند که برخی از نشانه ها وجود دارد که همه مردم به طور مساوی آن را می بینند ولی عده کمی به آن و علت آن آگاه می شوند که این انسانها یا متفکرین هستند یا عاقلان یا عالمان .
83نساء
علما به دلیل علمشان و منزلتی که خدا به آنان در جمع عطا فرموده توان تدبیر جامعه را دارا می باشند و این مهم از آنان بر می آیند و این نیست مگر این اصلاح امور به دست عالمان صورت می گیرد و بس
6 سباء
ویکی از عظیمترین پاداش عالمان رسیدن به حقانیت قرآن است که رسیدن به بهشت در همه زمانها و در همه مکانها است ، خواندن قرآن و رسیدن به حقانیت آن و رسیدن به تدبیر قرآن والاترین پاداش عالمان است که رسیدن به این کتاب خواند همه اوراق هستی است پرواز در ملکوت خدا وقتی در زمینی و گذشتن از خاک وقتی از خاکی .
به نام خدا
علم در گستره خلقت
علم خدا – علم پیامبران – علم امام - علم مومنین – علم مردم عادی – علم کافران – علم ملائک – علم اجنه - علم حیوانات – علم جمادات .
علم قائم است به ذات پاک خالق ، همه علوم مختص خداوند رحیم است که از علم بی نهایت خود بر حسب ظرفیت به خلقت می دهد اما از آنجا که ظرفیت ها در خلقت دارای محدودیت هستند قادر به دریافت همه این علوم وسیع خداوند نمی باشند بنا براین تنها شایسته ذات پاک خدا باقی خواهد ماند ، اما نمونه علومی که تنها مخصوص ذات پاک خدا است 7 آل عمران . علم روح 85 الاسراء
علم گذشتگان طه 52- 9 ابراهیم
علم حال 255بقره
علم آینده 11فاطر
علم قیامت ( آینده ) 63 الاحزاب – 187 الاعراف ...
علومی که خدا به انسان افاضه فرموده ، علم الاسماء 30 الی 33 بقره ....
و همه علوم حقه مجودات در دل همه انسانها .
علم پیامبران ، پیامبران به دلیل اتصال به منبع علم خدا علومی را به طور مستقیم به وسیله فرشتگان دریافت می دارند که برتر از علم انسانها ی دیگر است 151 بقره ،که از این علوم آنچه وظیفه دارند به انسانها می دهند ولی مقداری از این علم خاص خود پیامبران است و به افراد عادی داده نخواهد شد . اما پیامبران نیز علاوه بر علومی که به وحی به آنها می رسد برخی از علوم را حصولی کسب می کنند . 4الی 18 سوره نجم -68 یوسف – 96 یوسف( علمی که پیامبران می دانند و مردم عادی نمی داند .) 62 الاعراف- 65 کهف ( علم لدونی ) 43 مریم
علم مردم عادی . مردم عادی به دو گونه حضوری وحصولی کسب علم می کنند . علم حضوری مانند علم الاسماء 30 الی 33 بقره – 5 یونس .... 8 النبیاء، از ایات فوق می توان نتیجه گرفت کسب علوم حصولی نیز وابستگی بسیار به کسب علوم حضوری دارد واینان در طول یکدیگر قرار گرفتند .تا جایی که می یابیم علومی چون ساختن زره ،نرم کردن آهن وعلم نجوم که انسان تصور می کند خود آموخته وابسته علمی است که خدا به انسان هدیه می کند .
علوم مردم مشرک و کافر ، این دسته از مردم نه اینکه علم نداشته باشند بلکه علم دارند ولی بر روی علم اینان حجابهایی کشیده شده مثل غرور وگناه و...اینان علم وعقل دارند ولی چون به منبع فیض علم متصل نیستند علمشان نه تنها برایشان مفید نیست بلکه مضر نیز می باشد ...24 الانبیاء
نکته مهم در مورد علم این نکته است که علم در هنگام پیری وگذشت زمان کاسته می شود 70 نحل – 5 حج چرا ؟
علم ملائک
ملائک موجودات عالمی هستند ویکی از علل سجده و اطاعت آنان داشتن علم این موجودات است اما نوع علمی که خداوند برای این موجودات در نظر گرفته با نوع علم انسان فرق دارد به بیان دیگر این تفاوت از تفاوت نوع افرینش ملک با انسان وظرفیت متفاوت انان نشات می گیرد اگر به ایات 30 تا 33 سوره بقره توجه شود در می یابیم نوع افعالی که خداوند برای انسان وملک به کار برده متفاوت است خدا به انسان اسماء را اموخت ولی به ملائک عرضه داشت ... در ادامه ملائک عنوان می کنند که ما می دانیم آچه را تو بیاموزی به ما ،در اینجا حتی شیوه تعلیم به انسان وملائک با هم فرق می کند واین نیست جز ظرفیت آنان ... اما ملائک مجرای انتقال وحی به پیامبران وانسانها هستند که به بهترین شیوه این امانت را به صاحبانش می رسانند و در آن هیچ خیانت نمی کنند 5 نجم( ملائک مجرای رسیدن علم به پیامبران هستند)
علم اجنه : اجنه موجوداتی خاص هستند با افرینش خاص و دارای علمی خاص خلقت آنان شبیه انسان است با شبا هت ها و تفاوت هایی در وجودشان ، آنان نیز علم را به همان دو سبکی که انسان می آموزد می آموزند هم از طریق پیامبران خویش وپیامبر انسانها و هم به شیوه علم حصولی ....سوره جن
اجنه به دلیل نوع آفرینششان که سیال هستند در انجام برخی امور راحترمی توانند عمل کنند.102 بقره .. جسمانیت خود نوعی حجاب است ولی نشان تسلیم وبندگی نیز می تواند باشد .
علم حیوانات ، حیوانات نیز به دو گونه کسب علم می کنند 1- به وحی پروردگار مثل الهامی که به زنبور عسل می شود ... و الهامی که به کلاغ شد تا دفن مردار ر ابه بشر بیاموزد 31 مائده
همچنین حیوانات از انسان علم می آموزند مثل رام کردن آنان 4 مائده
علم در جمادات . خداوند در قران کریم می فرمایند هر چیز که در آسمان وزمین است تسبیح گوی خداوند هستند و هر چیز تسبیح گو باشد دارای شعور و علم است بنابراین بی هیچ شکی جمادات در یک حدی از علم وشعور بهره مند هستند خداوند در قران می فرمایند زمین در روز قیامت شهادت می دهد و هر آنچه در دل دارد بیرون می ریزد ، این ایات ما را به سوی عالم بودن همه عالم رهنمون می سازد ... هوشیاران تابع خداوند وتسلیمان علم خداوند که در دل بر بزرگی خدا سجده می کنند و بر لب فریاد بر می آورند حضور ما علمی است ابدی از خداوند و انسان چقدر خوشبخت است که برعلم خداوند قدم می زند و از ان می خورد و با ان نفس می کشد و اگر روزی از ما بر این علم سوال شود پاسخی خواهیم داشت ؟عالم یکپارچه علم کثیر پروردگار است که همه اجزای ان هروله کنان به سوی اصل خود شتابان در حرکتند .
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :344104
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه