سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به یکى از یاران خود فرمود هنگامى که او از بیمارى شکوه نمود . ] خدا آنچه را از آن شکایت دارى موجب کاستن گناهانت گرداند ، چه در بیمارى مزدى نیست ، لیکن گناهان را مى‏کاهد و مى‏پیراید چون پیراستن برگ درختان ، و مزد درگفتارست به زبان ، و کردار با گامها و دستان ، و خداى سبحان به خاطر نیت راست و نهاد پاک بنده هر بنده را که خواهد به بهشت درآورد . [ و مى‏گویم ، امام علیه السّلام راست گفت که در بیمارى مزد نیست ، چه بیمارى از جمله چیزهاست که آن را عوض است نه مزد چرا که استحقاق عوض مقابل بلا و مصیبتى است که از جانب خدا بر بنده آید ، چون دردها و بیماریها و مانند آن ، و مزد و پاداش در مقابل کارى است که بنده کند ، و میان عوض و مزد فرق است و امام چنانکه علم نافذ و رأى رساى او اقتضا کند آن را بیان فرمود . ] [نهج البلاغه]
سرچشمه

 به نام خدا

آیه 200 سوره آل عمران

 

صبر بر دین

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (200

 

ای اهل ایمان در کار دین صبور باشید ویکدیگر را به صبر ومقاومت سفارش کنید ومهیا ومراقب کار دشمن

بوده وخدا ترس باشید که پیروز وسعادتمند هستید

 

دین :قانون – روش – آئین  - پاداش

دین =  اعتقادات +شرعیات

 

دین : قرآن + عترت

 

واما نکات مهم  آیه

1-     در کار دین باید صبور بود ،‌هنگامی که راه وروش شناخته شد ومسیر به وسیله نور قرآن وعترت روشن گردید ، در رفتن ورسیدن باید صبر داشت ، خداوند در این آیه تاکید می کند دینداری کار آسانی نیست واجر عظیم ان نیز به دلیل کار عظیمی است که انجام می گیرد ،استوار ماندن بر صراط مستقیم اراده قوی وانگیزه بالا می طلبد که برای رسیدن به هدف باید صبور بود .

2-     دین همواره از طرف دشمنان تهدید می شود منظور از دشمنان هم دشمنان درونی است وهم دشمنان خارجی ، دشمنان درونی مثل پیروی هوای نفس –گناه – خستگی و... که قلب را تیره می کند وانسان را نا امید می سازد وچشم را نابینا می گرداند

دشمنان خارجی همه افرادی هستند که سعی در منحرف کردن فکر وقلب از صراط مستقیم ویاد خدا دارند .با علم بر چگونگی حمله دشمنان باید با علم واستوار گام برداشت

3-     فرمان مستقیم خداوند در صبور بودن در دین بیانگر نکته تربیتی بسیار مهمی است که از جانب خدا به ما رسیده که مهمترین ومناسبترین شیوه تربیتی ،ارائه الگوی عملی است ،قبل از امر به معروف ، خود باید عامل باشی (اصبرو وصابرو ) ابتدا صبر پیشه کنید سپس امر به صبر کنید ، الگوی عملی موثر ترین شیوه تربیت فرزندان توسط و الدین ومربیان است ، انسانها هر مَعروفی را از عمل به آن بهتر می آموزند (عمل بهترین کلام است )بر مروجعین ومبلغان تربیتی این شیوه فرمان مستقیم خداوند  که ابتدا عامل باشید سپس آمرچراغ هدایت وبهترین تبلیغ دین مبین اسلام است

4-     صابروا : دیگران را به صبر سفارش کنید (توجه به جمع گرایی ) خداوند می فرمایند دیگران را به صبر دعوت کنید ، هرگاه کسی از شما در راه ماند بر دیگری واجب است برای کمک دست او را بگیرد  و  او  را به پیش ببرد .داشتن دوستانی که دارای هدف مشترکند وسفارش دهنده به مَعروف نعمتی است که شایسته والاترین شکرگزاریها به درگاه پروردگار است .گاه خسته از دشمنان درونی وبیرونی ناامید می گردیم در آن وقت لازم است سفارش به بهترین اعمال ویاری کردن یکدیگر .تنها رفتن امکانپذیر است ،‌اما با هم رفتن شیرین است
واحتمال رسیدن به میزان اعداد جمع افزایش می یابد (مثل  سرچشمه ).

5-     خداوند در آیاتی از قرآن که به صبر اشاره می کند منظور صبر به شیوه مثبت وهدفمند آن است ، صبری که رستگاری در پی خواهد داشت ، صبری که به رستگاری ختم نگردد بی فایده است .

رستگاری یعنی رفتن در مسیرخدا ورسیدن به حب دوست ، پس صبر در سخن خدا صبر با بصیرت وعلم و دانائیست ، صبری که پیابران برای ابلاغ رسالت خود داشتند .

 مومنان کسانی هستند که در کار دین صبر می کنند ویکدیگر را به آن دعوت می کنند ، خدایا ما را مزین به این صفات کن .
آمین



مرزلن ::: چهارشنبه 84/12/24::: ساعت 4:49 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

        باز هم فرمان مستقیم خدا بر صبر

آیات 33 تا 35 سوره انعام

آیه 33    ما میدانیم که کافران در تکذیب تو سخنانی می گویند که تو را افسرده و غمگین می سازد ( دل شاد دار ) که آن ستمکاران نه تنها تو را بلکه همه آیات و رسولان خدا را انکار می کنند .

آیه 34   چقدر پیامبران پیش از تو را هم تکذیب کردند آنها با همه امیدهای منکران صبر و تحمل کردند تا آنگاه که یاری ما شامل حال آنها شد هیچکسی کلمات خدا را تغییر نتواند داد و اخبار پیامبران پیش (( که چه ستم ها به آنها کردند )) به تو رسید .

آیه 35    ای پیامبر چنانکه افکار و اعتراض آنها تو را سخت می آید اگر توانی نقبی در زمین بساز یا نردبانی بر آسمان بر فراز تا آیتی یا نشانه ای بر آنان بیاوری ، اگر خدا میخواست همه را یک جا هدایت می کرد پس تو البته از آن جاهلان نباش .

اما مسائلی را که میشود بر داشت کردعبارتند از :

1- باز گویی و یاد آوری سر نوشت  پیامبران گذشته از اهم تذکراتی است که داده میشود بیان این تذکر را با غلبه بر اثر مرور زمان با اشکال گونا گون ودر طول تاریخ بشریت شاهد هستیم می فرماید این یاد آوری غفلت را از مامی گیرد و نفع آن در تکرار است که دلخوش بودن به تجربه کردن نباید با عث غفلت شود ما همیشه اشتباه تجربه دیگران را تجزیه می کنیم چرا ؟! این نشان دهنده این است که مراقبت از نفس مداومت را طلبد می نماید  و نباید از تکرار خسته شد .

2- برای تکذیب پیامبر چند واژه بیشتر نیاز ندارد اما تاثیرات روانی این تکذیب انسان را دچار بیماری می کند که تنها و تنها صبر چاره ساز این بیماری است لذابه صبر باید به چشم دارویی شفا بخش نگریست که افسردگی های انسان را می زداید .

3- اگر شیرینی وعده پیروزی خداوند و صدق گفتار او نبود ، حلاوت صبر، تحمل کذب کافران را مشکل می کرد و با تعاریف قرآنی شاید هم غیر قابل تحمل می نمودفقط وعده نصرت خداست که صدق این وعده را  در تحمل مقدور می سازد .

4- قوت قلب دادن به پیامبر با موضوع غیر قابل تغییر بودن کلام خدا و توجه به این معنا که یگانه حافظ این کتاب فقط اوست و مرور زمان بعد از نزول قرآن بزرگترین شاهد این مطلب می باشد که در تمام این دوران حتی کوچکترین اعرابی از طرف کینه توزان به دین و دیانت و زبان قرآن و پیامبران اتفاق نیافتاده است .

لحن آیه بعدی چنان مبهوت کننده است که ظاهرا پیامبر را نیز دل آزرده کرده است که خداوند با نهیبی بلند بر پیامبر میفرماید نقبی در زمین بزن و یا نردبانی به آسمان بساز که اتمام حجتی باشد بر کافران برای تکذیب نکردن و  در ادامه می فرماید اگر خدا می خواست همه را یک جا هدایت می کرد پس تو از آن جاهلان مباش .

وقتی خداوند با پیامبر مکرم اسلام این چنین بی پروا صحبت می کند جای تعمق و تدبر برای ماست که چه اندازه در معرض خطر هستیم .

خدایا به نورانیت قرآن وجود ما را به برکت قرآن نورانی بفرما

 

 

 



مرزلن ::: سه شنبه 84/12/23::: ساعت 8:18 صبح

بسم الله الرحمن الرحیم

 

آیه 35 سوره احقاف

ترجمه آیه : ای رسول ما ، تو هم مانند پیامبران الوالعزم ( در تبلیغ دین خدا و تحمل اذیت امت ) صبور باش و بر امت به عذاب تعجبل مکن تا روزی که آنچه وعده داده شده به چشم ببینند آن روز پندارید که ( در دنیا ) به جز ساعتی از روز درنگ نداشته اید این قرآن تبلیغ رسالت و ( اتمام حجت ) است بر  ( تمام مردم تا از راه شهوت و هلاکت به راه طاعت و عبادت بیایند ) پس ایا ( به قیامت ) جز مردم (شهوت پرست ) و فاسق هیچکسی هلاک می شود ؟

در یک جمع بندی بسیار عالی و خوب دوستان آیات صبر را دسته بندی نموده اند که آیه 35 سوره احقاف در فرمان مستقیمی برای صبر به پیامبر اکرم ( ص) مواردی را ذکر کرده است که عبارتند از .

 

1- تمام پیامبران گذشته با توجه به صبر و استقامت و شکیبایی که از خود داشتند ولی از خداوند برای نا فرمان امت  خود طلب عذاب کردند جز پیامبر رحمت ، وجود مبارک ایشان تنها به صبر و شکیبایی از طرف خداوند دعوت شده .

 

2- مطلب بعدی در زمان رسیدن عقوبت است که از نظر ما ظاهرا طولانی به نظر می رسد ولی خداوند آنرا ( جز ساعتی ) از یک روز ندانسته اند آنهم برای تقریب ذهن ما به مسئله آخرت و فهم و درک قیامت .

 

3- اینکه قرآن کتاب و منشور تبلیغی اسلام و در واقع رسالت است بر مردم  و رسالت ماندگار ترین هدیه خداوند است چه بر پیامبران قبل تا خاتم چنانچه هم اکنون نیز این رسالت در بین مردم جاری و ساری است و حضور رسالت پیامبر با یادگار ایشان قرآن دوام پیدا نموده است و  خوب است بدانیم مثال را هم از پیامبران دارای کتاب و شریعت زده است .

 

4-در انتهای آیه پرسشی زیبا از نوع رویش و تکامل و پویش ، ذهن را معطوف به خود میکند آیا جز مردم فاسق هیچکسی هلاک خواهد شد ؟!

فسق = عصیان، نا فرمانی ، شورش و از حد خارج شدن در سر گذشت پیامبران قبل دیده شدکه نا فرمانی فرزند نوح چه سر نوشتی را برایش رقم زد و یا نافرمانی قوم بنی اسرائیل آنان را به چه سر گذشتی رهبری داشت و آیا خارج شدن از دین ارمغان نا میمون را خواهد داشت ؟ و بالاخره عصیان در مقابل خالق فسق را دامن گیر حامعه خواهد نمود ؟؟پاسخ به هر یک از این سئوالات به عهده دوستان که چنین به نظر می رسد فطرت پاک در وجود هر انسانی در کوتاهترین زمان به این سئوالات پاسخ می دهد و اگر چنانچه خداوند بر اثر صبر نکردن غفلت ، عصیان ، نافرمانی و شورش عذاب  را برای ما  به همراه خواهد داشت که به نظر می رسد این چنین باشد البته در یک بر داشت منطقی .

 

5-بسیار مشخص است که این صبر به دسته خاصی از پیامبران تذکر داده نشده است ،بلکه شامل همه پیامبران دارای کتاب و شریعت و حتی کسانی که ماموریت هدایت خویش و خانواده خویش را داشتند نیز شامل می شود پس اگر خداوند پیامبر درونی برای ما گماشته است این رسالت و صبوری را که (( تحمل مصائب دین که زیر بنای نبوت است را )) بر تک تک احاد جامعه واجب می گرداند .

 

6- خداوند مهربان همواره در مقابل همه عصیان و نا فرمانی بشر وعده روزی را داده که باید به جزاء اعمال رسید و  خداوند رویت عذاب آن روز را وعده داده که با اندگی دقت متوجه میشویم که این چشم بینا برای رویت عذاب خود نعمتی است یعنی خداوند در زمانی که عذاب میفرمایند بصیرت را که بزرگترین هدیه است به ما ارزانی می دارد این جزء رحمت خداوند چیز دیگری نمیتواند باشد

 

                                                                                                           توفیق همگان را آرزومندم



مرزلن ::: دوشنبه 84/12/8::: ساعت 8:27 عصر

<   <<   11   12   13   14      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ