سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردن و خوارى نبردن ، و به اندک ساختن و به این و آن نپرداختن ، و آن را که نصیب به آسانى به دست نیاید با کوشش با آن برنیاید و روزگار دو روز است روزى از تو و روزى به زیان تو ، در روزى که از توست سرکشى بنه و در روزى که به زیان توست تن به شکیبایى ده . [نهج البلاغه]
سرچشمه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

    

        سوره معارج آیات 3 و 4 

فرشتگان و روح الامین ( برای اخذ فرمان ) به سوی عرش خدا بالا روند در روزی که مدتش پنجاه هزار سال خواهد بود پس تو ای رسول (( صبر )) کن صبر نیکو و زیبا .

 

تاکید در لفظ صبر که وضوح و روشنی خاص خود را دارد و با قید پنجاه هزار سال که مدتی بسیار طولانی به نظر میرسد از باب تنبه و توجه ما نیست بلکه بنظر میرسد توجه به زیبایی های صبر که باید در وحله اول از درون انسان نشات بگیرد را مورد مداقه قرار داده و زیبایی های صبر را در درون هر فرد کنکاش می نماید باید دید حالا که صبر یک امر درونی است با کدام یک از صفات زشت و زیبای درونی انسان در ارتباط مستقیم و با کدام یک در ارتباط غیر مستقیم می باشد و چقدر بر روی صفات درونی تاثیر گذار است .

صفات ملکه و هم چنین صفات نا پسندی که در وجود همه انسانها هست تا سر حد امکان در ذیل خواهد آمد و مسلم است که بر روی صفاتی که پسندیده است تاثیرات مثبتی را دارد و در جهت تقویت آن صفات و بالندگی آن در انسان حرکت میکند از طرفی در یک بر خورد منطقی با صفات رذیله و زشت انسانی برای رسیدن به تعادل و تبدیل این صفات به مرز حرکت های مثبت تا رسیدن به صفر و حرکت به بالا تاثیر گذار می باشد صبری که پاداشش بر خورداری از بسیاری نعم الهی است .

صفت صبر که گفتیم یک مقام در نزد پروردگار است در یک تعامل و تقابل با همه صفات نیک و بد انسان ما را وامیدارد که نردبان ترقی انسانیت را به شکل احسنت طی نماییم .

 

و اما این صفات :

                                   

                                صفات زیبا                                                     صفات زشت

 

                                عدالت خواهی                                                                     خشم و غضب  

                                 محبت                                                                                  کینه و بغض                           

                                عاطفه                                                                                 کم رویی و خجالت

                                مسرت و شادابی                                                                 ضعف و سستی

                               تحمل و طاقت                                                                       خساست و تنگدستی

                               توان و قدرت                                                                           ترس

                               ذوق و شوق                                                                          افسردگی 

                               رضایت و خرسندی 

                               بر تری جویی و ترقی 

                               افتخار 

                              بخشندگی و سخاوت 

                              صداقت 

                               مهربانی و رافت

                               بصیرت و شناخت

                               تعصب و غیرت و همیت

                               کرامت و بزرگ منشی

                               شجاعت و بی باکی

                               جلب منفعت و دفع ضرر 

 

درخاتمه از همه عزیزان خواستارم که خطوط ارتباطی این صفات را با (( صبر )) که با کلیه این صفات و صفاتی که از قلم افتاده در یک تعامل و تقابل می باشد را ترسیم نموده و بررسی بایسته ای که بسیاری از مفاهیم را برای ما روشن خواهد ساخت انجام دهند  شک نیست که بسیاری از این ارتباطات را تجربه کرده ایم و در شکل عملی و کاربردی آن نیز آزموده ایم لذا این مقایسه می تواند برای  ما راهنمای خوبی باشد انشالله .

 

 

                                       



مرزلن ::: دوشنبه 85/3/22::: ساعت 7:56 عصر

هو الصبور

 

 

ِاصبِر علی ما َیقولوَن َو اذْکرعَبِدنا داوَد ذَا َالایِِِِدِ ِانَّه اََوّابٌ                 

بر هر چه می گویند صبر کن و از داود قدرتمند که همواره به درگاه ما توبه می کرد یاد کن  ( آیه 17 سوره ص )                                                                                                 

دراین آیات خداوند بلند مرتبه انسان را دعوت به صبر درمقابل گفته های جاهلان می کند ودرکنار این مساٍله اینطورعنوان می نماید که تنها صابر بودن کافی نیست . صبری که درآن بندگی و تسلیم وذکرخداوند نباشد صبر نیست بلکه عادت است . پس اگر می خواهیم به مقام صابرین برسیم و صاحب قدرت گردیم باید ذاکر و عابد باشیم .

نکته جالبی که در این آیه دیده می شود این است که خداوند از حضرت داود به صورت عبد یاد می کند و به این وسیله بالا بودن مقام عبد و بندگی را مطرح کرده و عنوان می کند که هر کسی عبد نیست و برای رسیدن به این مقام باید ذاکر بود . تا ذاکر نباشیم عابد و عبد نمی شویم و ذکر چیزی نیست جز خدمت به خلق و رسیدن به علم لدنی . همانطور که می دانیم حضرت داود (ع) از جمله پیامبرانی بودند که توان گفتگو با پرندگان را داشتند و می توانستند با آنها صحبت کنند و اینهمه تنها به این خاطر بود که ایشان به معنای واقعی عبد بودند و همین امر نیز سبب شده بود که ایشان را صاحب قدرت بنامند .                                                                           

در انتهای آیه نیز خداوند به این نکته مهم اشاره می کند که ایشان با اینکه به مقام عبد  رسیده بوند باز هم مدام به درگاه خداوند منان در حال توبه بودند حال این سوال مطرح می گردد که توبه چه می تواند باشد ؟ آیا توبه تنها مختص بندگان گناهکار است ؟      

با این امید که بتوانیم تنها و تنها به مقام بندگی برسیم .                       

 

 



مرزلن ::: پنج شنبه 85/3/18::: ساعت 11:19 عصر

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در ادامه پاداشهای صبر باز هم متذکر نکاتی می شویم که بر گرفته از آیات الهی است و در یک نگاه متوجه میشویم که تقدم و تاخر برای این پاداشها وجود ندارد بلکه پاداشی را که از نظر ما ممکن است حائز اهمیت باشد از نظر دیگری دارای اهمیت چندانی نباشد ، این بدین معنا نیست که آیات شدت و ضعف دارند ، بلکه از دیدگاه ما اهمیت این پاداش رای صبر تغییر کرده و تعییت می گردد .

            و اما ادامه بحث :

 

8- مقام محسنین : سوره یوسف آیه90 

گفتند تو همان یوسف هستی پاسخ داد آری من همان یوسفم و این هم برادرم بنیامین است ، خدا به رحمت بی حسابش بر ما منت نهاد که البته هر کس در حوادث عالم تقوی و صبر پیشه کند چنین کسی نیکوست و خداوند اجر نیکو کاران را ضایع نگذارد .

در داستان حضرت یوسف که زیبایی روی یوسف باعث حسادت گردید و یوسف را در کوره زندگی آبدیده کرد و در مقابل این حوادث تقوی الهی را پیشه کرد اجر محسینین یافت .

 

9- عزم ثابت : سوره لقمان آیه6

ای فرزند عزیزم نماز بپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و بر اینکار هر آزار از مردم ببینی صبر پیش گیر که این صبر در راه هدایت خلق نشانه عزم ثابت در امور عالم است .

در امر تربیت و هدایت مردم با کمی دقت می توان نتیجه گرفت که وظیفه خطیر و بزرگ پیامبر اکرم تربیت و هدایت مردم است، بر عهده تک تک جامعه بعنوان عضوی از یک ملت و یا بهتر است بگوییم یک امت واحد نهاده شده و هم چنین اهمیت ویژه نماز برای رسیدن به اهداف تر بیتی و هدایتی در نظر گرفته و ماحصل این امر عزم ثابتی می طلبد .

10-نشان ایمان : سوره عصر آیه 3

و به حفظ دین و اطاعت حق یکدیگر را ترغیب و تشویق کردند رسول اکرم فرمودند هر کس سوره عصر را بسیار بخواند به مقام صبر رسد و با اهل حق به بهشت ابد محشور گردد و امام صادق فرمودند هر کس بر این سوره مداومت کند در نماز روز قیامت با لبی خندان و رویی درخشان و دلی شادمان باشد .

سوره با قسم شروع میشود و قسم به عنصری مانند زمان که گاه عمری را بی خبر از اهمیت آن سپری می کنیم را یاد آوری میفرماید و با حصر از کسانی نام می برد که ایمان را سر لوحه کار خویش قرار داده و اعمال شایسته انجام می دهند ، و در کنار توصیه به پرستش حق صبر را قرار داده تا اهمیت این مقام را متذکر شود .

اگر با نگاه اینکه بعضی از جملات و کلمات قرآن مرتب تکرار شده است بنگریم ممکن است کسل کننده شود ولی وقتی 68 آیه از قرآن واژه صبر بدون مشتقات را پیدا می کنیم و به معانی نگاهی میاندازیم قبل از رسیدن به تکرار باید به اهمیت واژه صبر و مقامش پی م یبریم.

11- غلبه بر دشمنان : سوره انفال آیه 65

ای رسول، مومنان را بر جنگ با کفار ترغیب کن که اگر 20 نفر باشید بر 200 نفر بوده و اگر صد نفر باشید بر 1000 نفر غلبه خواهید کرد ، زیرا آنان گروهی بی دانشند و شما با دین و دانش ، لذا بر آنان غلبه خواهید کرد.

اینکه از قوه قهریه برای پیشبرد اهداف قرآن هم می شود و در ثانی نگاه به دو عدد 20 تا 200 و 100 به 1000 در غلبه کردن نشاناز قدرتی است که خداوند به دانشمندان هدیه می کند و دینداران .

12- پاداش و اجر کامل بدون پاداش :سوره زمر آیه 10

ای رسول بگو ای بندگان من که ایمان آورید و تقوی خدا پیشه کنید ، که هرکس چنین باشد علاوه بر آخرت در دنیا نیز نصیبش نیکویی و خوشی است، و زمین خدا پهناور است اگر در مکانی حفظ ایمان سخت است به شهر و دیار دیگری بروید و در راه دین صبر کنید خدا صابران را به حد کمال و بی حساب پاداش دهد .

ایمان به خدا دو نصیب دارد ، دنیا و آخرت و در دنیا نیکویی و خوشی را هدیه میکند و در آیه مذکور به مهاجرت از ولایت را در صورت سختی سفارش می کند و متذکر است که زمین خدا بسیار پهناور است و باید در راه دین صبر پیشه کرد تا خداوند پاداش بی حساب را ارزانی دارد .

 

 خداوندا قلب ما را به نور قرآن مزین بفرما                                                               

 

 

 



مرزلن ::: سه شنبه 85/3/9::: ساعت 11:58 عصر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ