بسم الله الرحمن الرحیم
آیه 56 سوره ال عمران
اما آنانکه ایمان آورده و نیکو کار شدند ، خدا اجر تمام و کامل بآنها عطا کند و خدا هرگز ستمکاران را دوست نمیدارد
نا گفته مشخص است کسی که دوست خداوند نباشد و با پروردگار دوستی نکند چه سر نوشتی در انتظار او می باشد ، شاید اگر در این چند مدت زندگی سوری و ظاهری آنان نگاه کنیم بنظر انسانهای خوشبختی بیایند اما وقتی به جاودانگی و زیستن ابدی که یکی از تمایلات درونی انسان است فکر کنیم متوجه بشویم راستی اینهمه ناملایمات که از ظلم و ظالم به هستی میرسد با چه عنصر اخلاقی می توان با آن مبارزه کرد و پیروز شد ؟
آیا جز صبر ، این ودیعه الهی که در وجود هر کسی می باشد این امر مهم شدنی است ؟
این چنین است که نقش صبر حتی در صفات منفی نیز تجلی می کند ، چون هیچ نقطه مشترکی بین صفات نیکو و زشت وجود ندارد اما برای نوعی مبارزه با ظلم صبر بهترین هدیه خداوندی است این را حتی در رخداد جدید جهانی مبارزه با صهیونیست به خوبی مشاهده کردیم که صبر فرزندان اسلام و مبارزه رو در رو ارمغان، پیروزی صبر امتی بود که پایدار ایستادند .
در یک نگاه اجمالی به کلیه صفات منفی، و با دقت در کلیه اعمالی که در جهان هستی جاری است خواهیم فهمید آنچه که از این اعمال متوجه همه مردم می شود این است که ، تعریف صفات منفی فعل ماست و هر چیزی که این صفات را در اندازه های خود تعریف میکند بر داشتهای ما می باشد و الا صفات منفی بر ساحت مقدس پروردگار مصداق ندارد و در 167 آیه ای که در قرآن در رابطه با ظلم آمده است بعد از تعریف لغوی مصادیقی از ظلم را هم خواهیم آورد
تعریف لغوی ظلم :
ظلم ، ظلما = چیزی را در غیر محل خود نهادن ، پسری که شبیه پدرش باشد کار بی جایی نیست ، کسی که از گرگ چوپانی بخواهد ، کار را به دست غیر امین سپردن ، زمین را از جای نا مناسب حفر کردن ، حق را به کسی ندادن ، از راه منحرف شدن ، شب تاریک ، جور ، آزار
با کمی تامل می بینیم که تعریف ظلم درست نقطه مقابل عدل است عدل یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و ظلم دقیقا بر عکس آن است یعنی چیزی را در جای خود قرار ندادن صبر و ظلم از جنس ماست والا صبر و ظلم برای خداوند غیر قابل تصور است و معنا ندارد لذا می بینیم که بررسی واژگان منفی نیز حلاوت و شیرینی خودش را دارد هر چند شاید زمانی متصور بودم که کار بر روی واژگان منفی خیلی دلچسب نیست و اکنون میدانیم که وجود ظلم تعریف زیبا و قشنگ عدل را به همراه دارد
تعابیری که از ظلم میتوان با توجه به ایات داشت :
با یک نگاه میتوان پی برد که ضرورت صبر چه اندازه میتواند باشد به این تعابیر به دقت نگاه کنیم و به واقعیت صبر پی خواهیم برد ماحصل ظلم چنین تعابیری را از آیات نشان میدهد.
تاریکی ، غفلت ، عناد داشتن ، سر کشی ، پشیمانی ، رو گردانی از خدا ، فراموشی نعمتهای خداوندی ، ترس از مرگ و فرار از آن ، بسته شدن چشم و گوش به حقایق عالم ، عمل نکردن به وعده های خویش ، اعتقاد نداشتن ، شاکر نبودن بر نعمتها ، مانع بودن برای راه خداوند ، جفا کردن ، نبودن اهل انفاق ، همراهی با شیطان ، ربا خواری ، رفتن روشنایی از دل ، نرسیدن عهد خداوند به ظالم ،بی نصیب بودن از فکر دیگران و..........
به راستی آیا صبر در مقابل چنین انسانهایی که ظلم می کنند حربه زیبایی نیست ؟
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343897
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه