• وبلاگ : سرچشمه
  • يادداشت : صبر و ظلم
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    با شما موافقم صبر آگاهانه بهترين و اصيل ترين وزيبا ترين اسلحه مقابله با ظلم است اما کافي نيست ، پبنظر من شناخت ظلم و ظالم مهمتره و ارزش قائل شدن براي ما مسلمانيم در دين ما دستور داده شده نه ظلم کنيم ونه اجازه بديم به ما ظلم بشه .،اما چيزي که اصل موضوع است شناخت ظلم و تشخيص ظالم است اينکه ما هر خواسته بر آورده نشده خودمان را حکمت خداوند ميدانيم بخاطر اعتقاد ي است که ما به عدالت ذاتي خداو ند داريم واينکه چقدر خود ما توکل داريم وچقدر از خداوند در کارها مدد مي گيريم وکساني هم هستند که با کوچکترين ناراحتي کفر ميکنند اينا چون واقعا درکي از عدالت خداوند ندارند نمي تونن قدرت تشخيص ندارند وبه پوچي ميرسن،اما خارج از روابط خالق و مخلوق که قياس جداي از روابط بشري دارد در روابط اجتماعي اينکه ما قدرت تشخيص ظلم را داشته باشيم نياز به سلامت روح و نداشتن عقده هاي سر کوب شده در وجود خود واقعي ما دارد اگرما در حال گول زدن خودمون وديگران براي ارضاي حس دروني خود به رفتاري خلاف واقعيت و جودي براي پوشاندن لباس ظاهر تقوا بر وجود خود اقدام کرده باشيم!!!!!!!!! آيا اين ظلم دروني نياز به صبر و دامن زدن دارد ؟اينکه من با شناخت از خود واقعي سعي در نشان دادن چهر ه اي ديگر از خود به ديگران باشم ظلمي در حق خودو ديگران نيست ؟آيا اين ظلم نياز به صبر دارد؟بله گاهي بايد مهاجرت کرد و رفت و ظالم را با ظلمي که خود به آن آگاه نيست تنها گذاشت ....هر چند اين رها کردن خود ظلمي ديگر بر ظالم است چرا که او رو با جهالتش تنها گذاشته اي و حس منيت او را تقويت.....اما خارج کردن خود از چرخه ظلم ظالم بها دادن به وجود خود وصبري شيرين خواهد بود واين به معناي قبول ظلم نيست بلکه منتظر بودن براي قضاوتي است که دير يا زود در سفر آخرت در محکمه اي عادل قضاوت خواهد شد اين جاست که حق الناس خود را نشان ميدهد....وهيچ جايي براي جبران ظلم نيست....

    صبر گاهي بسيار زيباست..صبر بر از دست دادن عضوي براي رضاي خدا مثل جانبازان ،صبر بر فراق مثل اسرا،صبر بر درد ورنج مثل شهداي زنده ،صبر بر از دست دادن عزيزان بخاطر رضاي خدا،اين صبر زيباست وخداوند اين صابران رو دوست دارد... هر چند همه افراد تا آخر نمي توانند اين نعمت خدا دادي رو حفظ کنند و در نيمه راه ، راه اصلي را گم ميکنند و به مجاز ميرسند .....اما آنجا که خداوند صابران رو دوست دارد ،صبري چون عيوب را مي طلبد ....پس اگر کسي تا آخر راه رو گم نکرد صبور بوده وشايسته که مورد محبت حضرت حق قرار گيرد وخدا او را دوست داشته باشد....

    و راه گم کردن ظلمي در حق خود....

    صبري زيباست که شما منتظر باشي و در عين حال همه تلاشت رو براي فراهم کردن شرايط رسيدن محبوب انجام بدي .....کشاورزي که زير آفتاب داغ تابستان گرما رو تحمل ميکنه اين تحمل گرما براش معني ظلم نداره چون اون ميدونه ثمره اين تحمل و صبر براي خودش و ديگران شادي آوره..در حاليکه براي فردي که در ناز و نعمت زندگي کرده حتي رفتن در طبيعت و کمي گرما تحمل ناپذيره و ظلم پس شناخت ، درک و شعور تعيين کننده زاويه ديد ودر نتيجه برخورد و....ببخشيد کلام من ناقص بود من خواننده وبلاگ شما نيستم و شايد ضرورت کلام وتقدير مرا وارد اين بحث شما کرد موفق باشيد يه تذکرهم ميدم روان بنويسيد از دل بنويسيد تا بر دل بنشيند چرا که اگر ما قصد استفاده از کلام خداوند رو داريم اين کلام بايد در زندگي عملي ما موثر باشه (ساده روان شما احاديث ائمه رو بخونيد انگار دارن با ما حرف ميزنن روان وکار بردي ) وگرنه ما همون کتابهاي نفيس و زرکوبي هستيم که در کتابخانه اي شيک نگهداري ميشه تا چشم ببينده رو بگيره و نشونه سواد ظاهري باشه شرمنده موفق باشيد

    پاسخ

    با سلام و عرض ادب در مقام پاسخ نيستم فقط ميخوام مطلب روشن بشه اول عرض كنم كه چه اسم مستعار قشنگي انتخاب كرديد آيا به واقع بهش اعتقاد داريد ؟؟ بي دليل اين اسم انتخاب نشده جواب سئوالاتي كه مربوط به خودم ميشه رو بهتون نميدم كه بحث دو طرفه ميشه و اصل مطلب گم ، ما تعريف رو كلي از ظلم و ظالم و صبر كرديم نه موردي كه بگيم شهدا چنين صبر كردند و و اجر جانبازان چنان است آنها معامله خود را با خدا با خدا انجام دادند و منتظر هم نيستند كه پاداش آنان را ما بدهيم كه جسم خودشان را به رخ ديگران بكشند .صبر زيبا آنست كه دست ما به قرآن باشد و از مهجوريت در بيايييم هديه اي كه ساليان دراز است گم كرده ايم و الا اگر حضرت مهدي هم ظهور بفرماييد بايد مفسر قران باشند كه هم اكنون در دستان ماست .به اندازه عقولمان به ما مي دهند تعقل كنيم كه آدم صبوري باشيم .اينكه نوشته ايد ساده بنويسيم و روان از تذكرتون ممنونم و هم چنين از راهنمايي شما ، چون چيزي از خودمان نمينويسيم اگر كلامي به ذهنمان نا مانوس باشد اين از آشنايي كم ما با قرآن است .سواد ظاهري هر كسي كه مستمسك قرآن شد از قرآن است و كسي چيزي ندارد كه بخواهد فخر بفروشد حال اين قرآن زركوب هم باشد يا دست نوشته فرقي نميكند و اگر جان ما با قرآن آشناشد چه عيبي دارد كه قرآنش هم زركوب باشد و نشان لياقتمون رو هم از خدا بگيريم .ساليان دراز است كه مردم فلسطين مورد هجمه هستند و ما هم صحبت كرديم فقط در مقابل همه اسله هاي آنان اين مردم چه كردند جز خويشتن داري ؟؟؟؟؟ و حتي در جنگ رو در رو هم از همين حربه استفاده شدهما ادعا نكرديم تنها سلاح صبر است نوشتيم آيا حربه خوبي نيست ؟ يعني وسايل و اسباب ديگري هم براي رو در رويي با ظلم و ظالم هست .اين مطلب مهم است دقت كنيم ساليان متمادي ظلم و ظالم رو هر دو مي شناسيم اما براي اين ظلم و ظالم چه كرديم ؟؟؟در مملكت اسلامي براي ظلم در جامعه خودمان چه كرديم ؟؟؟؟؟؟يا حق
    + نوريه 

    إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً (97) نساء

    سلام

    گاه فكر مي كنيم صبر يعني نشستن و منتظر فرجي بودن بدون هيچ عملي ، و اگر هم عملي صورت گيرد در حد يك دعا است .اين تعبير انسان را در مقابل اين بحث كه صبر عامل بازدارنده ظلم است يا با صبر مي توان بر ظلم چير ه شد وادار به جبهه گيري مي كند ... اما واقعيت اين است كه صبر نشستن وسكون نيست صبر يك تلاش آگاهانه ومتوكلانه است براي بهبود وضع موجود و تغيير به بهترين احوال ، رستن از ظلمت و رسيدن به نور ... صبر يعني جهاد كن در برابر ظلم و بر اين جهاد صبر كن ، مهاجرت كن در مقابل ظلم و بر اين هجرت صبر كن ... همان طور كه قبلا هم اشاره كرديم صبر عامل انگيزشي براي هر عمل خيري است ، با اين تعريف صبر بهترين حربه و اسلحه براي مقابله با ظلم است زيرا صبر در برگيرنده ، جهاد ، هجرت ، صلاه ، صيام و... است ، ما اشاره هم كرديم كه زير ساخت هر عمل خيري صبر است پس نتيجه مي گيريم صبر بهترين و اصليترين اسلحه مقابله با ظلم است ...

    وَمَن يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللّهِ يَجِدْ فِي الأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً وَمَن يَخْرُجْ مِن بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَكَانَ اللّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (100) نساء

    + زهره 

    سلام

    منو ببخشيد نتونستم ويرايش كنم

    ولي بايد بحث بيشتري كرد تا موفق شد

    ممنون از جوابتون

    + رحيم 

    با سلام

    يه اشتباه تايپي من در جوابم داشتم لطفا شما اصلاح بفرماييد

    عرضم اين بود كه جنس ما از چيست بايد عرض كنم كه

    (( ما جسمانيت الوجود و روحانيت البقي )) هستيم

    ممنونم كه توجه ميفرماييد

    + زهره 

    سلام

    خسته نباشيد از پستي كه نوشتيد و اما اصل كلام . اينكه آيا به راستي براي مبارزه با ظلم بهترين راه صبر است . صبر تنها يك راه است اما كاملترين راه نيست شايد تنها با صبر بتوان تنها به خودت بقبولاني كه اين راه آزمايش الهي است اما آسيبي كه از اين راه مي بيني بيشتر از اينهاست .

    آيا به راستي تعريف صفات منفي تنها فعل ماست و هيچ صفت منفي در عالم وجود ندارد . پس چگونه است كه خداوند براي ظلم ما تنبيه در نظر مي گيرد و براي صبر ما پاداش . اين درست است كه صبر و ظلم از جنس خود ماست مگر ما از جنس چه كسي هستيم .

    پس ظلم حتما وجود دارد و اينكه ما به آن چگونه نگاه كنيم مهم است . حتي اگر زندگاني ابدي را هم در نظر داشته باشيم بهر حال اين دنيا هم يك گذرگاه است كه بايد از آن سالم عبور كرد نه با رواني آسيب ديده از ظلم ديگران .

    و نكته آخر اينكه آيا صبر در مقابل ظلم و ظالم حربه خوبي است يا نه را بايد بيشتر بررسي كرد و نياز به مدت زمان بشتري دارد .

    پاسخ

    با سلام از نقد زيباتون ممنونم و لطف كرديد كه مطرح كرديد در مقام پاسخ نيستم بلكه دلم ميخواد كه بيشتر خودم متوجه بشم لذا ظاهرا در مقام پاسخ بر آمدم اينكه فرموديد تنها صبر نيست براي مقابله با ظلم اين حقيقتي است ما هم ادعا نداريم كه صبر تنها راه مبارزه با ظلم هست عرض كردم (( آيا حربه زيبايي نيست )) اين به اين معناست كه حربه هاي ديگري هم براي مبارزه با ظلم هست و بايد عرض كنم ما راههاي مبارزه با ظلم رو نمينوشتيم بلكه تناسب صفات منفي رو با صبر تا جايي كه مقدور بود بيان ميكرديم در ضمن اگر انسان صبوري باشيم حتما از ناحيه ظلم آسيبي به ما نميرسد چون عجله اي براي كار و يا مقابله با ظلم نداريم با ظلم به صورت منطقي بايد بر خورد كرد و شايد هم يكي از راهاي مبارزه با ظلم قهر آميز باشد اما مد نظر ما اينجا نبوده .اما صفات منفي مگر فعل ما نيست ؟؟؟ اگر نيست پس از جنس چه كساني است ؟؟؟ و يا چه كسي است و اين در صورتي است كه ميدانيم فعل بد از خدا سر نميزدند و يا صفات منفي در وجود حضرت حق نيست و اگر هم خدا ما را تنبيه ميكند اين نشان دهنده اين است كه فعل منفي عمل ماست .و اما اينكه ظلم و صبر از جنس ماست پس جنس ما از چي هست بايد عرض كنم (( ما جسمانيت البقي و روحانيت الوجود هستيم )) جنسيت ما هم از خداست و هم از خاك .و دقيقا درست فرموديد كه ظلم حتما وجود دارد و اين دنيا هم گذر گاهي است و ما هم بايد از آن عبور كنيم و در آخر هم عرض شد كه يكي از راههاست و گرنه در صدر اسلام هم پيامبر به همه آزار و اذيت كافران پيروانشان را به صبر و حوصله توصيه فرمودند پس ميتواند بعنوان يك حربه مطرح باشد موفق باشيد