هو العلیم
فاصبر لحکم ربک و لا تکن کصاحب الحوت اذ نادی و هو مکظوم
در برابر فرمان پروردگارت صابر باش و چون صاحب ماهی نباش که با دلی پر اندوه ندا داد
خداوند در این آیه نیز چون آیات دیگر انسان را دعوت به صبر می نماید . از نکات مهمی که می توان در این آیه بدان اشاره نمود :
حکم : قضاوت " نظر " رأی
در برابر رأی و نظر پروردگارت صبور باش چرا که حکم از حکمت می آید پس دستوری که خداوند صادر می نماید از روی علم و آگاهی است پس باید در برابر آن صبوری به خرج داد و دانست که حتما حکمتی در آن است .
صاحب حوت : حضرت یونس (ع)
آب نماد حکمت و علم و روشنائی است ماهی نیز حیوانی است که بیشترین مقدار تغذیه اش از آب است و به عبارتی در حکمت شناور است . خداوند در این آیه حضرت یونس را با عنوان صاحب حوت می خواند یعنی کسی که صاحب علم و آگاهی است ودر علم الهی شناور است
نادی : صدا " آواز بلند وقت اذان
به طور کلی خداوند در این آیه به این نکته اشاره می کند که در بابر آنچه به تو می رسد صبور باش و فکر نکن چون به درجه ای از علم رسیده ای باید در برابر هر آنچه به تو می رسد اعتراض کنی که این نتیچه ای جز پشیمان شدن ندارد . انسان عالم نه تنها نباید صدایش را بلند کند بلکه از درون خویش هم نباید چیزی بر خلاف حکم خداوند بخواهد چرا که این مستوجب عقوبت است .
بار ا لها در کنار مقام عالم بودن ما را به مقام صابرین برسان .
بسم الله الرحمن الرحیم
میخواهیم از غضب یک برداشت مثبت داشته باشیم هر چند (( این خلاف عادت )) اثباتش بسیار سخت و نشدنی بنظر می رسد اما ، صبر ما را از بعضی نعمت های خداوندی که توسط غضب از ما دور می گردد را به دل و روح ما بر می گرداند و همین امر نقش اساسی و کلیدی (( صبر )) را حتی در غضب نشان می دهد که صفات منفی در انسان با حضور سبز و دل نشین صبر چنان زیبا نقش آفرینی می کند که در یک فرصت کوتاه و با دقتی که خداوند باید آنرا هدیه نماید از پایین ترین مراتب انسانی به مرحله صفر و آنگاه به بالا صعود و به مراتب بالای انسانی می رسد .
در بررسی آیات غضب که 20 مورد در قرآن از آن نامبرده شده است موارد عبرت آموزی وجود دارد که متذکر نکان ظریفی است که با ((خرج کردن از ابروی صبر)) بسیاری از غضب های خداوندی را می شود جلو گیری نمود تا آسیب های غضب دامن گیر نشود لذا در مقایسه با صفات به ظاهر منفی نیز با دیدی مثبت ومقایسه و بر داشتی خلاف عادت می توان به سر چشمه زلال صبررسید .
ریشه های غضب در یک نگاه اجمالی به قرار ذیل می تواند باشد و امید است با چشمان باریک بین و زیبانگر با این آیات به اهداف بلندمان که همانا مقایسه صبر با صفات است برسیم ، بیشترین ایت آیات در سوره های ( اعراف ) ، ( شوری ) و ( طه ) می باشد و توجه به معنای لغوی این آیات چشم انداز زیبایی در پیش روی انسان گشوده می شود و حکمت هایی از نور به انسان می رسد .
اعراف :: جایی بین دوزخ و بهشت
شوری :: کنکاش و مشورت
طه :: راه رفتن در زمین
این تعریف لغوی سه سوره فوق الذکر است توجه کنیم
((( در مسیر صبر با حوصله و کنکاش از بی برنامگی و سر در گمی بیرون خواهیم آمد )))
**((اموری که غضب خدا را شامل می شود ))**
1- کفر ورزیدن به آیات و نشانه های خداوندی
2- کشتن پیامبران و معصومین خدا به نا حق که این امر همارگی است
3- کافر شدن بر پیامبران که رسولان بر حق خدا هستند
4- مهر ذلت بر دل خود زدن
5- بی یار و یاور ماندن و کمک حالی نداشتن
6- به قتل رساندن انسان مومن و دور شدن از رحمت خداوندی و تشبیه این انسانها به خوک ومیمون و انحراف از راه راست که مورد غضب خداوندی است
7- جانشینی انسان برای پیامبر خویش که غیر از این واقع شدن غضب است
8- مخالفت با فرامین خداوندی
9- کناره گیری از میدان مبارزه که شامل غضب خداست
10- پذیرش کفر بدون بودن اجبار برای این کار
11- ندانستن قدر نعمتهای خداوندی که شامل غضب می گردد
12- لجاجت و پا فشاری های بی دلیل
13- طرح دوستی با کسانی که مورد غضب خداوند هستند
در چنین شرایطی اگر صبر وجود داشته باشد غضب خداوند فرو کش می کند(( غلبه بر غضب پرورش اندیشه است))لذا صبر مانند یک قطب مثبت در انسان است و غضب به عنوان قطب منفی که اگر غضب در مسیر صبر قرار بگیرد نیروی نهفته ای در جهت انجام بسیاری از کار ها قرار می گیرد و با جلوه پیدا کردن صبر هر دو قطب مثبت و منفی در مسیر حق خواهند بود .
صبر باعث می شود که صفات بد در انسان ماهیت خودشان را تغییر بدهند و به صفت دیگری تبدیل شوند .
اما مهم است که بدانیم صبر ماهیت واحد دارد لذا دچار کم و زیاد نمی شود و ظرفیت وجودی هر انسانی صبر را تعریف می کند برای همان انسان ، پس صبر پیامبر با صبر یک انسان عادی به ظرفیت وجودیشان بستگی دارد پس اگر ظرفیت را بالا ببریم برای صبر آنگاه (( هدایت )) را هدیه می کنند و مسئولیتها نمایان می گردد و این همان نعمت عظمایی است که باید دنبالش باشیم .
ماحصل غضب یک عمل بیرونی است هر چند از نیت درونی نشات می گیرد و تا اعتقاد به این عمل در بیرون نباشد غضبی اتفاق نمی افتد این نشاندهنده این است که تمام این اعمال و رفتار در سر منشاء خیر خودشان باید ایجاد آرامش بدون ترس ، آسودگی ، اعتماد به نفس و آسایش زندگی را داشته باشند و اینها تعریفی زیبا از ((( ایمان ))) است و اگر صبر در کنار غضب ما را به اطمینان و اعتماد برساند تکامل ایمان انسان اتفاق قشنگی است که خواهد افتاد لذا ( ایمان ) نیز به نوبه خود
(( رکن مستحکمی از هستی است ))
به نام خدا
رابطه شکر وصبر
در تلاوت آیات قرآن کریم گاه سرخوش از فهم واژگان ومعانی آن ،تنها به تلاوت قرآن بسنده می کنیم غافل از این مهم که برای فهم هر واژه نور، هدایتی نورانی لازم است .صبر وشکر از جمله کلماتی هستند که در فهم آن شک نمی کنیم ولی وقتی وارد بحر نورانی نور شویم ، می یابیم چقدر یافتن وفهم سخت وشیرین است .
شکرصفتی از صفات خدای صابر وشاکر
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ158 ،بقره
وچون صفت خاص خدا است برای خدایی شدن نیازمند فهم وکسب آنیم ، صبر وشکر و...همه صفت های حسنه شعاعهای خورشید ذات بی مثال پروردگارند وتصور جدایی شعاع نور از منبع نور واز شعاعهای نورانی دیگر امری غیر ممکن است ،بنابر این هیچ یک از صفات حسنه بی ارتباط با هم وبی ارتباط با خداوند نیستند .شناخت هر یک از این شعاعهای نورانی باب علمی است برای شناخت ذات نور وراهی است برای طی مسیر نورانی شدن .خداوند در ابتدا خود شاکر است وصابر وانسان به سبب اتباط روحانی با خدا از این صفات بهره مند هر که خدایی تر شاکرتر وصابرتر
گفتیم واثبات می کنیم که صبر زیر بنای هر عمل حسنه است ،ستون محکمی که اعمال ما به وجودش وابسته است ،بی صبر رسیدن وفهمیدن وعامل بودن محال ونشدنی است .ینابراین صبر یکی از ستونهای عرش الهی است که توجه به ان بسیار مهم است ،واما شکر؟به راستی اگر همه شاکرین به زبان، شاکر نام داشتند چرا خداوند در قرآن می فرمایند تعداد شاکرین اندک است ؟
یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشَاءُ مِن مَّحَارِیبَ وَتَمَاثِیلَ وَجِفَانٍ کَالْجَوَابِ وَقُدُورٍ رَّاسِیَاتٍ اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْراً وَقَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ سبا13
بی هیچ شکی شکر تنها واژه لفظی نیست بلکه شعاع نورانیت ذات خداوندی است ،اگر صبر نگهبان خیام عمل نیک مااست ،شکر ادامه دهنده این اعمال است .
شکر نیروی محرکه هستی است وادامه صبر مومن ،اگرچه بر صفات خدایی تعیین درجه کار زیبایی نیست اما می توان گفت شکر مرتبه گذشت از صبر است ، جایی که با صبر بهترین ومحکمترین زیر ساخت برای همه اعمال نیک را ایجاد می کنیم با شکر بر ادامه عمل نیک بابی می گشایم تا فیض انجام عمل نیک ادامه یابد بر این سخن افزایش حسنه به لحاظ کار خیر تعریف می شود .با هر صبری وسپس شکری ظرف وجودی انسان اماده گرفتن حسنه دیگر می گردد بنابرای انسان نیکوکار علاوه بر اجر حسنه خویش به لحاظ شکر وپایداری بر عمل به فیض عمل حسنه دیگر رسیده واین فیض جاریه به واسطه شکر تا انتهای وجود ادامه می یابد .
مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ 160 انعام
درنتیجه می توان ادعا کرد هر فرصت عمل خیر، پاداش صبر وشکر عمل خیر پیشین است
ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ 23شوری
وادامه رابطه شکر وصبر با این توضیح که اگر خداوند نعمت حیات به ما ارزانی داشت بررسی واژه زیبای شکر مد نظر همه ما است..بی صبرانه منتظر این هدیه الهی می مانیم .
افزوده شدن نعمت در دنیا و شکر @
توفیق افترا نبستن به خدا در دنیا و شکر برای ایم مورد @
نوع تولد و یاد آوری آن و زایش از شکم مادران و خالی بودن انسان از علم در زمان تولد و شکر این همه نعمت @
اطعام حلال و پاکیزه از طرف خدا و شکر این موارد @
توجه به جوارح بدن مانند گوش و عقل و چشم و دل @
توجه به روز و شب و دنبال هم بودن آنان برای استراحت و درک آن برای شکر @
توجه به مالکیت خدا در روی زمین و لا غیر و هم چنین قدرت خداوند برای شکر کردن @
داستان لقمان و دستور به او برای ازایش سود خویش @
توجه به موزون ساختن انسان در خلقت و دمیدن روح و شکر بر این مورد @
شاکر بودن عده کمی از مردم با توجه به وفور نعمت های او @
توجه به آب شیرین و تلخ دو دریا و غذای انسان از دریا و حتی جواهرات از آب دریا و شکر این نعمتها @
توجه به دخالت نداشتن دست بشر برای ساخت میوه ها و استفاده و شکر کردن این موارد @
توجه به بازگشت به قیامت و شکر برای قدر شناسی @
نیکی به پدر و مادر و توجه به کمیتهای حمل 30ماه و تکامل تا 40 سالگی @
نعمت از طرف خداست و توجه به آن و شکر مخصوص خداست @
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343748
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه