سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر خود را از معصیت ها پاک کنید، خداوند، دوستتان خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]
سرچشمه

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

آیات 122 و 173 آل عمران

إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلاَ وَاللّهُ وَلِیُّهُمَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ «122» 

الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ «173»  

و نیز به یاد آور] زمانى را که دو طایفه از شما تصمیم گرفتند سستى نشان دهند [و از وسط راه بازگردند]؛ و خداوند پشتیبان آنها بود [و به آنها کمک کرد که از این فکر بازگردند]؛ و افراد باایمان‏، باید تنها بر خدا توکّل کنند!  «122» 

اینها کسانى بودند که [بعضى از] مردم‏، به آنان گفتند: (مردم [= لشکر دشمن ] براى [حمله به‏] شما اجتماع کرده‏اند؛ از آنها بترسید!) اما این سخن‏، بر ایمانشان افزود؛ و گفتند: (خدا ما را کافى است‏؛ و او بهترین حامى ماست‏.)  «173» 

 

واژگان :

هّم ، همّت : آنچه مرد آهنگ آن کند یا فکرش برای انجام آن دور زند ، مرد دارای همتی است که امور والا را طلب می کند همواره

فشل  :  سست شد و در هنگام سختی یا جنگ ترسید ، نزاع مکنید که دولت شما از دست میرود

وکل  : شخص نا توان که کار خود را به دیگری واگذار کند و به او متکی شود ، نرسو ، فلانی را رها کرد ، کار را به او واگذار کرد او را به خود واگذاشت

خشی : هراسان ، ترسان ، از او به سبب بزرگداشت وی ترسید ( مانند ترس علما از خدا ) ، گیاه خشک

وکیل : گماشته ، نماینده ای از طرف یک شخص یا جمعی ، کسی که از طرف کسی بکار گماشته شود

توّکل  : به دیگری اعتماد کردن ، کار خود به خدا واگذاشتن ، و به دید خدا بودن

 

برای درک مفاهیم و واژه های قرآنی که حقایق پنهانی را در بر دارد ، باید فقط از خداوند استمداد جست ، تا این اسرار روشن و آشکار گردد ، در غیر اینصورت نوشتار ما مانند رمان طویلی خواهد شد که هیچ مفهوم کوچکی را نیز القاء نکند .

حال که به برکت خود قرآن برای بیان این حقایق با واژه توکل آغاز می کنیم ، و آن چنان که از ترجمه آیات بر می آید عزممان را جزم خواهیم کرد تا از همت و یا آنچه را که آهنگ آن کرده و یا فکرش در سرمان دور می زند را با بلند ترین و رسا ترین مراتب بنگاریم انشاالله .

با توجه به دو آیه شریفه فوق به این نتیجه می رسیم که هر گاه با مکر دشمنان و بد اندیشان نوعی ترس و بد دلی و یا دل مشغولی های متفاوت در هر شرایطی از زندگی که به انسان دست دهد و انسان را برای تصمیم و انجام کار خیر سست و بی اراده نماید بطوری که حتی از انجام امور روزمره خویش نیز باز ماند در چنین مواردی  همیشه انسان به دنبال تکیه گاهی محکم و استوار می گشته تا بتواند همه آن سختیها را تحمل و در مقابل آن با تفکر و اندیشه ، مناسب ترین راه را انتخاب نماید (( این بهترین راه توکل است )) .

در آیه شریفه از دو طایفه نام  می برد که هر کدام نماینده گروهی خاص با نوعی طرز تفکر می باشند 1- بد دلان 2- ترسوها این دو نوع اندیشه همواره در مقابله و روگردانی از  جنگ و جهاد مطرح می باشند ، از طرفی با  نگاهی تیز بین خواهیم فهمید که زندگی نیز ، خود نوعی جنگ و پیکار و جهاد است که هم انسان بد دل و هم انسان ترسو را به مخاطره می اندازد و در خود آیه طریقه مقابله با این دو صفت رامی توان  دید اما به واقع باید فهمید که ویژگیهای انسان (( بد دل )) چه می تواند باشد .

ویژگیهای انسان بد دل :

 

1- انسان بد دل گناه را به راحتی انجام می دهد

2- انسان بد دل همیشه هم صحبت انسانهای احمق هست

3- انسان بد دل همنشین انسانهای خوش گذران هست یا به تعبیر امام معصوم انسانهای مرده

4- انسان بد دل همواره هاله ای مبهم و سیاه در قلب خود دارد

5- انسان بد دل از فرصتهای خوب زندگی اصلا نمی تواند استفاده کند.

 

در آیه جهت مقابله با این بد دلی  داشتن ایمان را به رخ می کشد و با اندکی تعمق مشاهده می شود که هیچ انسان با ایمانی ویزگیهای نامبرده رو نداشته و البته برای زودن این ویژگیهای نا پسند باید بگوییم که اگر میخواهیم نرم دل و دور از بد دلی باشیم کافی است دارای ویژگیهای زیر باشیم .

 

1- همواره به یاد مرگ باشیم

2- بر سر یتیمان دست نوازش بکشیم

3- در مواجهه با مصائب راحت گریه کنیم

4- مستمندان را اطعام کنیم

5- موعظه های نیکو را بشنویم

6- همواره استغفار به درگاه خدا داشته باشیم

7- ذکر و نام خدا را زیاد به زبان آوریم .

این مطالب در  بیان خصوصیت ایمان   نقطه مقابل  بد دلی بود که  نام بردیم البته از سیاق آیه ارتباط بین ایمان و بد دلی به وضوح بیان شده  .

اما ترس و بزدلی که نوعی کاستی و بد گمانی است و هیچوقت هم شخص دور اندیش نبوده  واین  خود از نقص و سستی ایمان است ،  نقطه مقابل آن شجاعت است که در ایه با واژه (( دل دار )) بودن نام برده شده و در واقع باید گفت که ( شجاع ) کسی است که از((  خود گذشته  )) بوده و هرگز(( تن به ذلت  )) نمی دهد و همواره به دنبال (( نام نیک )) و ماندگار می باشد اگر این سه خصوصیت در کسی  به واقع جمع بود می توان او را پهلوان دوران نام برد این ملاکها اگر اندیشه شود زیباست .

 نکات منفی بد دلی و ترس و هراس رابیان کردیم و دیدیم که به چه شکل ساده و عالی در خود آیه بیان شده بود و متوجه شدیم  که میتوان آنها را  با صفات نیکو عوض کرد و همه این راه رفتنی و طی نمودنی است به شرطی که به خدا (( توکل )) نماییم . و باید با صراحت گفت که (( توکل از ارکان ایمان است))  که باز در آیه به خوبی اشاره شده است در نهایت یک انسان متوکل انسانی است که بر موجودی توکل نماید که  مرگ بر او راه نداشته باشد تا بتواند کارهای خود را به او سپرده و ارامش را به خود هدیه نماید  ومتوکل کسی است که: 

 

جز برای خدا برای احدی کار نکند و همواره امید و بیم او از خدا باشد

 

چنین انسانی دارای نیروی عظیمی می گردد که نیاز به کسی جز خدا نداشته و هم بر اطرافیان خویش تاثیر گذار بوده و هم انسانی امین خواهد بود . همه این گفتار را خداوند درآخرین واژها  به طور اخّص قرار داده (( توکل و ایمان  ))  و کافی است که دل به این واژگان بسپاریم تا سهم نیکویی خداوند به ما هدیه نماید و تمام این اعطا بدون بهانه است و نیازبه  وسواس زیاد ندارد که این کار شیطانی است و در صورت توجه نداشتن چه بسا که با آیات نورانی قرآن طریق هدایت از ما گرفته شود ودر ظلمت رها مانیم  .



مرزلن ::: پنج شنبه 87/5/3::: ساعت 11:5 صبح

<      1   2   3   4      

لیست کل یادداشت های این وبلاگ