سلام دوستان خوب و عزیز
تصمیم گرفتم که تمامی آیاتی رو که درباره آب در قرآن وجود داشت (البته معانی ) رو در این بخش بیارم...سعی کردم که کامل باشه
در ضمن ایام ولادتهای با سعادت رو به همه تبریک میگم
22.بقره
آنکس که زمین را بستر شما قرار داد و آسمان (جو زمین) را همچون سقفی بر بالای سر شما و از آسمان آبی فرو فرستاد، و بوسیله آن میوهها را پرورش داد، تا روزی شما باشد، بنابر این برای خدا شریکهائی قرار ندهید در حالی که میدانید (هیچ یک از این شرکاء و بتان نه شما را آفریدهاند و نه شما را روزی میدهند).
29.بقره
او خدائی است که همه آنچه (از نعمتها) در زمین وجود دارد، برای شما آفریده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است.
74.بقره
سپس دلهای شما بعد از این جریان سخت شد، همچون سنگ، یا سختتر!، چرا که پارهای از سنگها میشکافد و از آن نهرها جاری میشود، و پارهای از آنها شکاف بر میدارد و آب از آن تراوش میکند، و پارهای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر میافتد (اما دلهای شما نه از خوف خدا میطپد و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است) و خداوند از اعمال شما غافل نیست.
164.بقره
در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهائی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهائی که در میان زمین و آسمان معلقند، نشانههائی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و میاندیشند.
43. نساء
ای کسانی که ایمان آوردهاید در حالی که مست هستید به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه میگوئید و همچنین هنگامی که جنب هستید، مگر اینکه مسافر باشید، تا غسل کنید، و اگر بیمارید یا مسافر و یا قضای حاجت کردهاید و یا با زنان آمیزش جنسی داشتهاید و در این حال آب (برای وضو و غسل) نیابید با خاک پاکی تیمم کنید، به این طریق که صورتها و دستها را با آن مسح کنید، خداوند بخشنده و آمرزنده است.
99.انعام
او کسی است که از آسمان آبی نازل کرد و بوسیله آن گیاهان گوناگون رویانیدیم، از آن ساقهها و شاخههای سبز خارج ساختیم و از آنها دانههای متراکم، و از شکوفه نخل خوشهها با رشتههای باریک بیرون فرستادیم و باغها از انواع انگور و زیتون و انار شبیه به یکدیگر و بیشباهت هنگامی که میوه میکند به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید که در آن نشانههائی برای افراد با ایمان است.
50.اعراف
و دوزخیان، بهشتیان را صدا میزنند که (محبت کنید) و مقداری آب یا از آنچه خدا به شما روزی داده به ما ببخشید، آنها (در پاسخ) میگویند خداوند اینها را بر کافران تحریم کرده است.
57.اعراف
او کسی است که بادها را پیشاپیش (باران) رحمتش میفرستد تا زمانی که ابرهای سنگین بار را (بر دوش خود) حمل کنند در این هنگام آنها را به سوی سرزمینهای مرده میفرستیم و به وسیله آن آب (حیاتبخش) نازل میکنیم و با آن از هر گونه میوهای (از خاک تیره) بیرون میآوریم؟ و اینگونه (که زمینهای مرده را زنده کردیم) مردگان را (نیز در قیامت) زنده میکنیم تا متذکر شوید.
11.انفال
(به خاطر بیاورید) هنگامی را که خواب سبکی که مایه آرامش از ناحیه خدا بود شما را فرو گرفت و آبی از آسمان برای شما فرو فرستاد تا با آن شما را پاک و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهای شما را محکم و گامها را با آن ثابت دارد.
24.یونس
زندگی دنیا همانند آبی است که از آسمان نازل کردهایم که بر اثر آن گیاهان گوناگون که مردم و چهار پایان از آن میخورند، میروید، تا زمانی که روی زمین زیبائی خود را (از آن) گرفته و تزیین میگردد و اهل آن مطمئن میشوند که میتوانند از آن بهرهمند گردند (ناگهان) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن) فرا میرسد (سرما یا صاعقهای را بر آن مسلط میسازیم) و آنچنان آنرا درو میکنیم که (گوئی) هرگز نبوده است اینچنین آیات خود را برای گروهی که تفکر میکنند شرح میدهیم.
7.هود
او کسی است که آسمانها و زمین را در شش روز (شش دوران) آفرید و عرش (قدرت) او بر آب قرار داشت، (بخاطر این آفرید) تا شما را آزمایش کند تا کدامیک عملتان بهتر است و اگر بگوئی شما بعد از مرگ برانگیخته میشوید مسلما کافران میگویند این سحر آشکاری است!.
43.هود
گفت به کوهی پناه میبرم تا مرا از آب حفظ کند، گفت امروز هیچ حافظی در برابر فرمان خدا نیست، مگر آن کس را که او رحم کند، در این هنگام موجی در میان آندو حائل شد و او در زمره غرقشدگان قرار گرفت.
44.هود
و گفته شد ای زمین آبت را فرو بر، و ای آسمان خودداری کن، و آب فرو نشست و کار پایان یافت، و (کشتی) بر (دامنه کوه) جودی پهلو گرفت و (در این هنگام) گفته شد: دور باد قوم ستمگر!
4.رعد
و در روی زمین قطعاتی در کنار هم قرار دارد که با هم متفاوتند و باغهائی از انگور، و زراعت، و نخلها، که گاهی بر یک پایه میرویند و گاهی بر دو پایه، همه آنها از یک آب سیراب میشوند و با اینحال بعضی از آنها را از جهت میوه بر دیگری برتری میدهیم، در اینها نشانههائی است برای آنها که عقل خویش را بکار میگیرند.
14.رعد
دعوت حق از آن او است و کسانی که (مشرکان) غیر از خدا میخوانند به دعوت آنها پاسخ نمیگویند، آنها همچون کسی هستند که کفهای خود را به سوی آب میگشاید تا آب بدهانش برسد و هرگز نخواهد رسید، و دعای کافران جز در ضلال (و گمراهی) نیست!
17.رعد
خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر دره و رودخانهای به اندازه آنها سیلابی جاری شد، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد - و از آنچه (در کورهها) برای بدست آوردن زینت آلات یا وسائل زندگی آتش روی آن روشن میکنند نیز کفهائی مانند آن به وجود میآید - اما کفها به بیرون پرتاب میشوند ولی آنچه به مردم سود میرساند (آب یا فلز خالص) در زمین میماند خداوند اینچنین مثال میزند.
16.رعد
به دنبال او جهنم خواهد بود و از آب بد بوی متعفنی نوشانده میشود.
32.ابراهیم
خداوند همان کسی است که آسمانها و زمین را آفریده و از آسمان آبی نازل کرده و با آن میوهها (ی مختلف) را خارج ساخت و روزی شما قرار داد و کشتی را مسخر شما گردانید تا بر صفحه دریا به فرمان او حرکت کنند و نهرها را (نیز) مسخر شما گرداند.
22.حجر
ما بادها را برای تلقیح (ابرها و بهم پیوستن و بارور ساختن آنها) فرستادیم، و از آسمان آبی نازل کردیم با آن سیراب ساختیم، در حالی که شما توانائی حفظ و نگهداری آن را نداشتید.
10.نحل
او کسی است که از آسمان آبی فرستاد که شرب شما از آن است، و گیاهان و درختان که حیوانات خود را در آن به چرا میبرید نیز از آن است.
65.نحل
خداوند از آسمان آبی فرستاد، و زمین را بعد از آنکه مرده بود حیات بخشید در این نشانه روشنی است برای جمعیتی که گوش شنوا دارند!
45.کهف
زندگی دنیا را برای آنها به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو میفرستیم، و به وسیله آن گیاهان زمین، سرسبز و درهم فرو میروند، اما بعد از مدتی میخشکند، به گونهای بادها آنها را به هر سو پراکنده میکنند، و خداوند بر هر چیز توانا است .
53.طه
همان خداوندی که زمین را برای شما محل آسایش قرار داد، و راههائی در آن ایجاد کرد و از آسمان آبی فرستاد که به وسیله آن انواع گوناگون گیاهان مختلف را (از خاک تیره) برآوردیم.
30.انبیاء
آیا کافران ندیدند که آسمانها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آنها را از یکدیگر باز کردیم؟، و هر چیز زندهای را از آب قرار دادیم، آیا ایمان نمیآورند!
5.حج
ای مردم اگر در رستاخیز شک دارید (به این نکته توجه کنید که) ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از مضغه (چیزی شبیه گوشت جویده) که بعضی دارای شکل و خلقت است و بعضی بدون شکل، هدف این است که ما برای شما روشن سازیم (که بر هر چیز قادریم) و جنینهائی را که بخواهیم تا مدت معینی در رحم مادران قرار میدهیم (و آنچه را بخواهیم ساقط میکنیم) بعد شما را به صورت طفل بیرون میفرستیم، سپس هدف این است که به حد رشد و بلوغ برسید، در این میان بعضی از شما میمیرند و بعضی آن قدر عمر میکنند که به بدترین مرحله زندگی و پیری میرسند آنچنان که چیزی از علوم خود را به خاطر نخواهند داشت (از سوی دیگر) زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده میبینی، اما هنگامی که باران را بر آن فرو میفرستیم به حرکت در میآید و نمو میکند، و انواع گیاهان زیبا را میرویاند.
63.حج
آیا ندیدی خداوند از آسمان آبی فرستاد و زمین (بر اثر آن) سر سبز و خرم میگردد؟ و خداوند لطیف و خبیر است.
18.مومنون
و از آسمان آبی به اندازه معین نازل کردیم و آنرا در زمین (در مخازن مخصوصی) ساکن نمودیم و ما بر از بین بردن آن کاملا قادریم.
39.نور
و کسانی که کافر شدند اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر، که انسان تشنه آنرا از دور آب میپندارد، اما هنگامی که به سراغ آن میآید چیزی نمییابد! و خدا را نزد آن مییابد و حساب او را صاف میکند، و خداوند سریع الحساب است!
45.نور
و خداوند هر جنبندهای را از آبی آفرید، گروهی از آنها بر شکم خود راه میروند، و گروهی بر دو پای خود، و گروهی بر چهار پا راه میروند، خداوند هر چه را اراده کند میآفریند، چرا که خدا بر همه چیز تواناست.
48.فرقان
و او کسی است که بادها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد و از آسمان آبی پاک کننده نازل کردیم.
54.فرقان
او کسی است که از آب انسانی را آفرید او را نسب و سبب قرار داد (و نسل او را از این دو طریق گسترش داد) و پروردگار تو همواره قادر است.
60.نمل
آیا بتهائی که معبود شما هستند بهترند یا کسی که آسمان و زمین را آفریده؟، و برای شما از آسمان آبی فرستاد که با آن باغهائی زیبا و سرورانگیز رویاندیم، و شما قدرت نداشتید درختان آنرا برویانید، آیا معبود دیگری با خداست؟ نه، آنها گروهی هستند که (از روی نادانی) مخلوقات خدا را در ردیف او قرار میدهند.
63.عنکبوت
و اگر از آنها بپرسی چه کسی از آسمان آبی نازل کرد و به وسیله آن زمین را بعد از مردنش احیا نمود؟ میگویند: الله، بگو ستایش مخصوص خداست، اما اکثر آنها نمیدانند.
24.روم
و از آیات او این است که برق (و رعد) را به شما نشان میدهد که هم مایه ترس است و هم امید (ترس از صاعقه، و امید به نزول باران) و از آسمان آبی فرو میفرستد که زمین را بعد از مردن به وسیله آن زنده میکند، در این نشانههائی است برای جمعیتی که عقل خود را به کار میگیرند.
48.روم
خداوند همان کسی است که بادها را میفرستد تا ابرهائی را به حرکت درآورند، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه که بخواهد میگستراند، و متراکم میسازد در این هنگام دانههای باران را میبینی که از لابلاهای آن خارج میشوند، هنگامی که این (باران حیاتبخش) را به هر کس از بندگانش که بخواهد میرساند خوشحال میشوند.
10.لقمان
آسمانها را بدون ستونی که قابل رؤیت باشد آفرید، و در زمین کوههائی افکند تا شما را به لرزه در نیاورد، و از هر گونه جنبنده روی آن منتشر ساخت، و از آسمان آبی نازل کردیم، و به وسیله آن در روی زمین انواع گوناگونی از جفتهای گیاهان پر ارزش رویاندیم.
8.سجده
سپس نسل او را از عصارهای از آب ناچیز و بی قدر خلق کرد.
27.سجده
آیا ندیدند که ما آب را به سوی زمینهای خشک میرانیم، و به وسیله آن زراعتهائی میرویانیم که هم چهارپایانشان از آن میخورند و هم خودشان تغذیه میکنند، آیا نمیبینند؟!
27.فاطر
آیا ندیدی خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد که به وسیله آن میوههائی (از زمین) خارج ساختیم با الوان گوناگون و از کوهها نیز (به لطف پروردگار) جادههائی آفریده شده به رنگ سفید و سرخ با الوان مختلف، و (گاه) به رنگ کاملا سیاه!
21.زمر
آیا ندیدی که خداوند از آسمان آبی فرستاد، و آن را به صورت چشمههائی در زمین وارد نمود سپس با آن زراعتی را خارج میسازد که الوان مختلف دارد بعد این گیاه خشک میشود، به گونهای که آن را زرد و بیروح میبینی، سپس آن را در هم میشکند و خرد میکند، در این ماجرا تذکری برای صاحبان مغز است.
11.زخرف
و آن کسی که از آسمان آبی فرستاد به مقدار معین، و به وسیله آن سرزمین مرده را حیات شیدیم، و همینگونه در قیامت زنده میشوید!
15.محمد
توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده چنین است که در آن نهرهائی از آب صاف و خالص است که بدبو نشده. و نهرهائی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهائی از شراب (طهور) که مایه لذت نوشندگان است، و نهرهائی از عسل مصفی، و برای آنها در آن از تمام انواع میوهها وجود دارد (و از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان، آیا چنین کسانی همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده میشوند که امعاء آنها را از هم متلاشی میکند؟!
9.ق
و از آسمان آبی پر برکت فرستادیم و به وسیله آن باغها و دانههائی را که درو میکنند رویاندیم.
11.قمر
در این هنگام درهای آسمان را گشودیم و آبی فراوان و پی در پی فرو بارید.
12.قمر
و زمین را شکافتیم و چشمههای زیادی بیرون فرستادیم، و این دو آب به اندازهای که مقدر بود با هم درآمیختند.
28.قمر
و به آنها خبر ده که آب (قریه) باید در میان آنها تقسیم شود (یک روز سهم ناقه، و یکروز برای آنها) و هر یک در نوبت خود باید حاضر شوند.
31.واقعه
و در کنار آبشارها.
68.واقعه
آیا به آبی که مینوشید اندیشیدهاید؟
30.ملک
بگو: به من خبر دهید اگر آبهای (سرزمین) شما در زمین فرو رود چه کسی میتواند آب جاری در دسترس شما قرار دهد؟
16.جن
و اگر آنها (جن و انس) بر طریقه (ایمان) استقامت ورزند ما آنها را با آب فراوان سیراب میکنیم.
20.مرسلات
آیا شما را از آبی پست و ناچیز نیافریدیم؟
27.مرسلات
و در آن کوههای استوار و بلند قرار دادیم، و آبی گوارا به شما نوشاندیم.
14.نباء
و از ابرهای بارانزا آبی فراوان نازل کردیم.
30/31.نازعات
و زمین را بعد از آن گسترش داد.
آبش خارج کرد و چراگاهش را آماده ساخت.
25.عبس
ما آب فراوانی از آسمان فروریختیم!
5/6.طارق
انسان باید نگاه کند که از چه چیز آفریده شده؟!
از یک آب جهنده آفریده شده است
تا بعد ...یا حق
ل
به نام سرچشمه خلقت و دانایی...
خدایا، بر محمد و آلش رحمت فرست، و بوسیله قرآن آراستگى برون ما را ادامه ده و خاطرات وساوس را از دست یافتن به سلامت درونهامان بازدار و زنگ دلها و آلودگیهاى گناهانمان را به آب لطف آن بشوى، و کارهاى شوریده ما را با مدد آن به سامان آر و در صف محشر سوز تشنگى ما را از حرارت انفعال، به آب رحمت قرآن فرو نشان، و در روز ترس بزرگ، هنگام برانگیختن ما از قبور جامههاى امان را بوسیله آن بر ما بپوشان.
از صحیفه سجادیه...امام سجاد (ع)
آب رو از منظر منشاء حیات بودنش از دیدگاه قرآن بررسی کردم...
"و جعلنا من الماء کل شیء حی" انبیاء /30
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرموده:"کل شیء خلق منالماء"
طبق آیه فوق و فرموده پیامبر،همه موجودات منشا هستى خود را از آبگرفتهاند.
امام باقر علیه السلام مىفرماید:«اول شیء خلقه من خلقه،الشیء الذی جمیع الاشیاء منه،و هو الماء
نخستین آفریدهاى که خدا خلق کرد،چیزى است که تمامى اشیا از آن است و آن آب است».
امام باقر علیه السلام فرمود:«نخست آن چیزى را آفرید که همه چیزها از آن است و آن چیز که همه اشیا از آن آفریده شده،آب است.در نتیجه خدا نسب هر چیزى را به آب مىرساند،ولىبراى آب نسبى که بدان منسوب شود قرار نداد»
"و هو الذی خلق السماوات و الارض فی ستة ایام و کان عرشه على الماء" هود/7
و او است که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش (تدبیر)او(پیش ازآن)بر آب بود.
دلالت دارد که پیش از پیدایش جهان هستى،از آسمانها گرفته تازمین،آب پدید آمده است،زیرا در تعبیر«و کان عرشه على الماء»واژه«عرش»کنایه از عرش تدبیر و منظور،علم خداى متعال استبه همه مصالح و شایستگىها وبایستگىهاى هستى،در برههاى که جز آب چیزى نبوده است.در نتیجه آیه کنایه ازآن است که خداى تعالى بود و هیچ چیز با او نبود،و خداوند پیش از آفرینش جهانابتدا آب،سپس همه مخلوقات را از آب آفرید.
قرآن کریم در چند جا اشاره دارد که ریشه زندگى،هم در منشا و پیدایش و هم درصحنه هستى و تداوم حیات،همه از آب است. مىفرماید:
"و جعلنا من الماء کل شیء حی "هر چیز زندهاى را از آب پدید آوردیم. انبیاء/30
"و الله خلق کل دابة من ماء "خدا هر جنبندهاى را از آب آفرید. نور/45
درباره انسان مىگوید:
"و هو الذی خلق من الماء بشرا " و او است که از آب بشرى آفرید». فرقان /54
مقصود از این آب همان آبى است که سر منشا همه موجودات است چنان چه درآیات فوق آمده،یا منظور از آب،نطفه است چنان چه در آیه
" خلق من ماء دافق" طارق /6
[آدمى]از آبى جهنده آفریده شد».
الم نخلقکم من ماء مهین مرسلات/20.
،مگر شما را از آبىپست نیافریدیم؟».
مقصود از«پست»بد بو و نفرت آور، بر حسب ظاهر است.ولىبیشتر مفسرین بر این عقیدهاند که منظور از«ماء»همان پدیده نخستین است
"اولما خلق الله الماء"( تفسیر فخر رازى،ج 24،ص 16)
نخستین چیزى که خدا آفرید آب بود ...
که تمامى پدیدهها از آنریشه گرفتهاند،زیرا بذر نخستین موجود زنده تنها از آب پاشیده شد،همان بذراولیهاى که به صورت حیوان ساده تک سلولى(آمیپ)شکل گرفت و به سوىجاندارانى که اعضاى پیچیده با بیش از یک میلیون سلول پیش رفت کرد.
اما چگونگى پیدایش حیات-در آب اقیانوسها،دریاها و باتلاقها-از نکاتمبهمى است که هنوز علم تجربى بدان دست نیافته است. از این رو است که تئورىتکامل جان داران-به هر شکل و فرضیهاى که تا کنون مطرح شده-به بررسى مرحلهپس از پیدایش نخستین سلول زنده پرداخته است،اما برهه پیش از آن هنوز مجهول مانده است.همین اندازه معلوم گشته که حیات به اراده الهى-که بر تمامى مقدراتهستى چیره است-به وجود آمده است و این امر مسلمى است که از پذیرش آنگریزى نیست،زیرا که هم تسلسل باطل است و هم خود آفرینى محال.دانش تجربى روز هم خود آفرینى را باطل مىشناسد...
ل
به نامی یار
آمدیم ،بمانیم ، برویم ، برسیم به علم ظهور ،از باب اقیانوس علم وفهم قرآن ،معجزه به حق نبی مکرم اسلام (ص).
از واژه واژه کلام حق ره می پیموئیم تا به اسرار علم ویقین برسیم .
که نیت صدق است ودر این راه نیازمند نگاه صاحب قلم .
نخستین واژه که به بیان آمد ((آب))بود از منظر پاک حق.
آب را دو وظیفه است در خلقت
وچندین صفت در کرامت .
واما وظایف ، 1- زنده کردن
2- نابود ساختن
که هر دو در ید قدرت خداوند باریتعالی است وآب فرمانبردار این مهم .آب در نهاد هر جا رود زندگی ارمغان آورد .بی آب خلق محکوم به فنا شوند که این وظیفه زیبای رویش وزایش با مهر ازلی وابدی به عهده آب نهاده شده که وجود بی مثالش معجزه خلقت است (سیال بی رنگی که به هر حالت در آید معجزه را به همراه دارد چه آنگاه که بخار شود وچه یخ زند ،و چه سیال بر زمین حرکت کند ).
((الذی جعل الارض فراشا و السماء بناء وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم فلا تجعلوا لله اندادا وانتم تعلمون))
آن خدایی که برای شما زمین را گسترد وآسمان را بر افراشت وفرو باریداز آسمان آبی که به سبب آن بیرون آورد میو ه های گوناگون برای روزی شما ،پس کسی را مثل ومانند او قرار ندهید در صورتیکه می دانید خدا ذات بی مثال ومانند است .
آیه 22سوره بقره
آب با تمام زنده ساختن ،در پس فرمانبرداری چنان به خلق خشم می گیرد که کس را یارای بودن در مقابل بودش نیست.
((فکذبوه فانجینا ه والذین معه فی الفلک واغرقنا الذین کذبوا بایتنا انهم کانوا قوما عمین))
چون آن رسول آمد او را تکذیب کردند ما هم او وپیروانش را در کشتی نجات نشاندیم وآنان که آیات الهی را تکذیب کردند (به آب هلاک )غرق کردیم که مردمی بسیار نادان وکور دل بودند .
آیه 64سوره الاعراف
در جهان خلقت همه نباتات وجمادات فرمانبردا خالق اند ودر ید قدرت او .اینان هوشیارند و تسلیم ذات احدیت، در فرمانبرداری چنانند که بی چون وچرا سر تعظیم فرو می آورند .
در مرتبه تسلیم باید به آب اقتدا کرد
((و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا ال فرعون وانتم تنظرون))
ویاد کنید از وقتی که برای نجات شما دریا را شکافتیم وفرعونیان را در آن غرق کردیم وهلاک انها را به چشم مشاهده می کردید.
آیه 50 سوره بقره
به اذن او دوست بداریم وبه اذن او خشم بگیریم چونان معصومین که به اذنش جهاد می کردند وبه اذنش صلح.
که در ظهور منجی عالم این مثال به عینیت بدل خواهد شد .
http://www.tbzmed.ac.ir/nahad/magalat/bageatollah/bageatollah3-1.htm
برای آب صفت هایی در قرآن بیان شده است که با کشف ودرک این صفات وکاربرد موثر آن در حیات می توان به عنوان الگویی زیبا وزنده برای زندگی موثر آدمی مد نظر قرار گیرد ،که ذکر این صفات به بحث بعدی موکول می شود .
...ادامه دارد به لطف حق
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343776
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه