سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که دورى سفر را یاد آرد ، خود را براى آن آماده دارد . [نهج البلاغه]
سرچشمه

به نام خدا

جایگاه آب

حرکت جزء لاینفک آب است ،بودن وزندگی آب وابسته به حرکت آن است و زندگی همه موجودات وابسته به آب .

آب در حرکت عرضی خود زمین را سیر می کند و در این حرکت باعث آبادانی زمین ومناطق مختلف آ ن  می شود ، اما علاوه بر حرکت فوق  آب را را حرکتی دیگر است در طول ،آب بر اثر تغییرات مختلفی که بر آن وارد می آید رو به سوی آسمان می نهد وپس از سیر آسمان به سوی زمین باز می گردد ، اما علت این سیر طولی چیست ؟

وآیا جایگاه  اصلی آب زمین است ؟

در پاسخ به پرسش اول با توجه به ایه 57 سوره اعراف می توانیم به پاسخ دست پیدا کنیم،

 

وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْراً بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ الْمَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْموْتَى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ (57)

 

 در این آیه خداوند به چگونگی تشکیل باران اشاره دارد ومی فرماید ((بادها بشارت ابرها است وابرها سبب ریزش باران ))از وزش باد قطرات آب موجود در هوا به یکدیگر نزدیک شده ابر به وجود می آید وابرها مولد باران می شوند .

ابرها به امر خدا از ناحیه ایی به ناحیه دیگر می رود تا وظیفه آب رسانی وزنده کردن زمین های مرده را انجام دهند ، همان وظیفه ایی که آبهای روان ومایع بر روی زمین بر عهده دارند اما از آنجا که ابرها با سرعت بیشتری طی طریق می کند رساندن آب به ناحیه خشک ومرده به  شکل سریعتر وبه صورت اورژانس انجام می گیرد وبا وجود ابرها همه مناطق زمین به نسبت صاحب آب و آبادانی می شود .

البته این علت یکی از علل  رفت وآمد آب در فاصله بین زمین وآسمان است .

در پاسخ به پرسش جایگاه آب کجاست ؟آسمان یا زمین ؟

 هنگامی که آب بخار می شود وبه سوی آسمان می رود در آسمان چه تغییراتی رخ می دهد ؟شاید آب در طول حرکت خود وانجام وظایف سنگین خود دچار مشکلات ومعضلاتی  ( آلودگیهایی ) می شود که نیاز دارد به سوی آسمان  رود ودر آنجا تصفیه شود یا انرژی ونیرو بگیرد ویا ... و در آسمان  حتما چیزی هست که آب نیازمند رفتن به آنجا است از آیه 22 سوره بقره

الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ (22)

می توان به این نتیجه رسید که جایگاه اصلی واولیه آب ، نه زمین که آسمان است وتنها برای انجام ماموریت وخیر دهی به زمین میاید وپس ازمدتی که باید به آسما ن بر می گردد ، این ماموریت که توسط آب انجام می شود شامل الطاف الهی مثل باران رحمت وهم شامل عذاب الهی مانند سیل است .

مصداق سیر آب بین زمین وآ سمان  وجایگاه واقعی آب که آسمانها است، پیامبران خدا وائمه معصومین هستند ، جایگاه این بزرگواران برتر از زمین خاکی است واینان تنها برای انجام وظیفه محوله از جانب پروردگار وانجام مسئولیت زندگی بخشیدن به زمین می بارند وپس از مدتی به جایگاه اولیه خود باز می گردد ودر طول انجام وظیفه خود هرگاه خسته از ناملایمات روزگار می شوند بر آسمان چشم می دوزند واز جانب پروردگار بر نیرو وانرژی آنان افزوده می شود تا توان ونیروی تازه ایی برای انجام وظایف خود یابند .

از اینجا بیشتر به علت نام گذاری حضرت ولی عصر به ماء المعین پی می بریم .



مرزلن ::: جمعه 84/10/2::: ساعت 1:21 صبح

 



به نام آنکه جان را فکرت آموخت



با تشکر از زحمات بی شائبه دوستان در به سر انجام رساندن معقول و منطقی واژه آب که قطعا ادامه خواهد داشت ، و همه بر داشتهایی که تا کنون از ترجمه و تفسیر و نظرات شخصی با استعانت از خداوند مهربان که همواره لطفش شامل ما بوده.

اگر سوره هایی که آیات آب در آنها بکار رفته معنای سوره را با واژه آب در نظر بگیریم مفاهیم زیبایی رابطه مند خواهیم یافت که با بضاعت اندکمان به بعضی از این معانی اشاره مینماییم و امید مرحمت از درگاه خالق یگانه مهربان را داریم .



معانی سوره ها در ارتباط با آب :



 



انفال = ثروتهای عمومی ، غنیمت ، بهره و هبه



بهترین معنا در این رابطه همانا هبه است که خداوند بدون منت آب را برای ما ارزانی داشته و هبه نموده است



اعراف = جایی میان دوزخ و بهشت



نزول آب از آسمان به زمین بوده و نفوذ آن به اعماق زمین که توده مذاب زمین وجود دارد و این تعبیر در مورد آب صادق است



یونس = نامی پیامبری است



جالب است بدانیم که این پیامبر بیشتر عمر خود را در شکم ماهی در دریا و در آب گذارنیده



انعام = بخششی از بزرگتر به کوچکتر ، به کسی چیزی را از راه نیکو دادن



با توجه به هر دو معنا می بینیم که آب این هدیه الهی به نیکویی به ما بخشیده شده و از نوع بخشندگی عام خداوند است که همه بشریت بصورت یکسان از آن بهره مند می شوند



هود = به معنای کوهان شتر ، بازگشت کننده



با در نظر گرفتن کوهان شتر برای ذخیره آب در این حیوان در بیابانهای خشک و اهمیت حیاتی آب و هم چنین باز گشت آب همواره به جهان هستی



نساء = زنان ، زن



باید گفت رحمت وجود زن مانند آب در همه هستی و زندگی بشری جریان دارد و اگر این موجودیت شناخته نشود در واقع آب این عنصر هستی بخش نیز شناخته نمی شود به تعبیر دیگر جهان ، هستی خویش را مدیون زن و هم چنین طبیعت به آب است



ابراهیم = نام پیامبر خلیل



داستان هجرت این پیامبر و آب و بنای خانه کعبه و از همه مهم تر دویدن هاجر برای پیدا کردن آب برای اسماعیل فرزندش و چشمه زمزم از شاهکارهای این اسم است با آب  



کهف = غار ، عار بزرگ در کوه ، پناهگاه



جریانهای زیر زمینی آب در غار ها تا رسیدن به سطح زمین و اینکه خداوند آب را مامن و پناهگاه محکمی برای انسان قرار داده است



فرقان= جدا کردن، آنچه که حق را از باطل جدا کند



از مهم ترین ویژگیهای آب این است که جدا کننده پاکی از نا پاکی چه درونی و چه بیرونی می باشد کمی دقت کنیم ؟



نمل = مورچه



سخت کوشی این حیوان با جثه کوچک زبان زد بوده و از آن شهره ای ساخته بنام و هم چنین سخت کوشی آب برای جریان داشتن و هم چنین قطرات ریز باران که با باریدن از آسمان نیروی عظیمی را به همراه خواهد داشت مانند آن حیوان کوچک



جن= گل و شکوفه ، کوچود خیالی و غیر مریی 



دو مظهر زیبایی در جهان همواره از رویش خود صورت زیبایی به هستی بخشیده اند که این رویش فقط با آب میسر است



مرزلن ::: سه شنبه 84/9/29::: ساعت 9:3 عصر

الا بذکر الله تطمئن القلوب

حرکت نشانه رشد و تکامل

حرکت و سیال بودن و جریان داشتن همواره در طبیعت مظهر رشد و تکامل است و در عرفان نیز بر ا ین پیوستگی در حرکت تا کید بسیاری شده است در بین مظاهر طبیعت آب به عنوان بارزترین نشانه حرکت و روان بودن است و ا ین سیال بودن و جاری بودن آن در حیات خداوندی به گونه ای بوده که هر کجا آن ماده حضور داشته است به دنبال آن آبادانی مطرح گردیده است ما در این بحث کوتاه می خواهیم به آنجا برسیم که ادعا کنیم حتی حرکت در بین مواد نیز رشد بیشتری را در آن به وجود می آورد و حتی خود همین آب زمانی که از حرکت باز می ایستد تا حد زیادی مقام بالای خود را از دست می دهد و یکی از دلایل قرب آن و نشانه علم بودن آن همین حرکت مداوم و خروشان آن می باشد به عنوان مثال خداوند کریم هر کجا قصد توصیف بهشت را دارد از نهر های روان مثال می زند که این خود می تواند معانی عمیقی را به دنبال داشته باشد چرا که اگر ما قبول کنیم که قرض از آب علم می باشد پس باید این را نیز بپذیریم که هدف پروردگار از بیان این مطلب می تواند این باشد که بهشت مکانی است که در آن علم جاری می باشد و نادانی و خشکی در آن راهی ندارد و هر آنچه وجود دارد طراوت و سیال بودن است . از طرف دیگر می توان بر این نکته تایید نمود که خداوند بلند مرتبه حتی در مورد پدیده های چون آب نیز عدم حرکت را نمی پسندد چرا که زمانی که آب سیال و جاری از حرکت باز می ایستد و مرداب را ایجاد می کند مقامش نزول کرده و از نظر درجه با اینکه آب است دیگر مقام آب جاری را ندارد و همین نکته کوچک می تواند برای ما درس بزرگی باشد مبنی بر اینکه خداوند از رخوت و سستی بیزار است و بدانیم که همیشه آنچه باعث تقرب می شود حرکت و شعور ا ست . علاوه بر حرکت نشانه های دیگری همچون رنگ و بو و طعم می تواند نشاندهنده رشد پدیده باشد .



مرزلن ::: سه شنبه 84/9/22::: ساعت 11:16 عصر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ