سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشم زخم راست است و افسون راست ، و جادوگرى حق است و فال نیک درست و فال بد نه راست ، و بیمارى از یکى به دیگرى نرسد و بوى خوش بیمارى را بهبود دهد ، و عسل درمان بود . و سوارى و نگریستن به سبزه درمان بیمارى . [نهج البلاغه]
سرچشمه

به نام خدا

 

شرایطی که انسان باید داشته باشد تا فیض جاریه علم الهی به او برسد

گفتیم فیض جاریه علم بر همه عالم جاری است ، و آنچه موجب تفاوت در سطح علمی هر موجود می شود شرایط ظرف این مظروف عظیم است.

 طبق آیات الهی چند صفت لازم برای رسیدن به علم حقیقی به شرح زیر می باشد

1-     رشد (بالغ شدن )

 آیه 14 سوره قصص

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَى آتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ (14)

               22 سوره یوسف

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْماً وَعِلْماً وَکَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ (22)

 

اگرچه حضرت موسی (ع) و حضرت یوسف از سالها ی قبل از نبوت برای رسیدن به این جایگاه اماده می شدند ولی تنها زمانی علم به ایشان داده شد که به رشد رسیدند

رشد رشاد = راستی ، هدایت ، صحت وکمال

: رشد= به راست راست شدن ،نمو ،ترقی و بالندگی

یرشدون = راه سعادت یافتن

مگر غیر از این است  که راه سعادت همان رشد و تعالی است

از نزدیکی معنایی رشد وارشاد معنی رشد را درمی یابیم

آیه 186 بقره

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ (186)

 

 ، کسانی به رشد و ارشاد رسیده اند که خدا را بخوانند ،کسی که خدا وند را به سوی خود دعوت کند ، و آمادگی رسیدن به خداوند را کسب کند ( دعوة ، از ریشه دعوت می آید باید خدا را به میهمانی دلها دعوت کرد وبرای رسیدن به این مهم باید درون آماده پذیرفتن عظمت خداوند باشد )

رشد : یکی از معانی رشد هدایت هست که این به گردن عالمان هست و اگر جامعه در مسیر هدایت قرار نگیرد رشدی اتفاق نخواهد افتاد و دیگر معنای رشد راست و راست حرکت کردن است یعنی برای رشد باید کوتاهترین مسیر انتخاب گردد تا سعادت در یرشدون دست یافتنی گردد .

 

2-احسان ( رسیدن به درجه محسنین )

 

14 قصص - 22 یوسف

 

 

رسیدن به درجه محسنین دومین صفت عالمان است که علم به عنوان پاداش انان نام برده می شود ( که در پست های بعدی به پاداش علم اشاره خواهد شد )

محسنین : بر طبق آیه 195 سوره بقره محسنین کسانی هستند که  انفاق کنند در راه خد، ا حد اعتدال را رعایت کنند و نکوئی کنند ،

احسان : یعنی بخشیدن یکی از معانی احسان خوب اگر بذل این علم یا پرداختن زکات علم نباشید اتفاق علم نخواهد افتاد و این صفت گرامی و عزیز باید در عالمان باشد .

 

وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ (195)

 

3-تزکیه

 

آیه  2 سوره جمعه

هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ (2)

 

151 سوره بقره

کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولاً مِّنکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ (151)

 

پاک بودن وتزکیه نفس جزء شرایط اساسی رسیدن به علم پاک پروردگار است زیرا در ظرف نا پاک هر چه پاکیزگی ریخته شود تبدیل به نا پاکی می گردد  ، بسیاری از عاقلان از علم خویش به صورت ناشایست سود بردند ... بنابراین شرط اصلی عالم به علم پروردگار رسیدن به مرحله تزکیه است

 

تزکیه : یک معنا از ( زکی ) نمو کردن و افزون شدن است که اگر عالمان به علم ایستادگی ندهند و دم به دم به آن نیفزایند علم به صورت حقیقی آن انجام نخواهد گرفت .

4- صبر

آیه 66-67 کهف

قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُکَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً (66) قَالَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْراً (67)

 

صبر شرط لازم علم آموزی است بی صبر گوهر علم در صدف تن پروار نخواهد شد و اندک علم، سودی نخواهد داشت جز غرور بر عالمان اندکش .

صبر : بر نا ملایمات رسیدن به علم پاک باید استقامت داشت و باید بهترین واژه رو بر آن انتخاب نمود که همانا صبر است باید این صبر جاری در علم بشود تا علم به پاکی خودش برسد

 

 

 



مرزلن ::: شنبه 85/10/30::: ساعت 6:23 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ