سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند حارث بن حوت نزد او آمد و گفت چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم ؟ فرمود : ] حارث تو کوتاه‏بینانه نگریستى نه عمیق و زیرکانه ، و سرگردان ماندى . تو حق را نشناخته‏اى تا بدانى اهل حق چه کسانند و نه باطل را تا بدانى پیروان آن چه مردمانند . [ حارث گفت من با سعید بن مالک و عبد اللّه پسر عمر کناره مى‏گیرم فرمود : ] سعید و عبد اللّه بن عمر نه حق را یارى کردند و نه باطل را خوار ساختند . [نهج البلاغه]
سرچشمه
                                            
                                               به نام آرامش دهنده قلبها 
 
 
در پستهای قبلی بر این نکته تاکید گردید که بین حکمت و علم تفاوت وجود دارد و هر دوی اینها با صبر در ارتباط می باشند . ما در این نوشتار سعی می کنیم اولا تفاوت این دو را بگوئیم و دوما ارتباط آن را با صبر بیان نمائیم .
 
علم = دانستن " آگاهی " بینش " علامت
عالم = کسی که به دانائی رسیده
حکمت = عدل " حلم " بردباری " مطلب صواب و بر حق " سخن حق
حاکم = کسی که کار قضاوت را انجام می دهد و حکم صادر می نماید .
 
خداوند درابتدای آیه 48سوره قلم
 
 فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ إِذْ نَادَى وَهُوَ مَکْظُومٌ (48)  قلم
 
می فرماید در مقابل حکم پروردگارت صابر باش . اما نمی گوید در مقابل علملش صبور باشی چرا که حکم از حکمت می آید و حکم سخن حق است و غیر قابل تغییر می باشد و به عبارتی سخنی محکم می باشد که در آن نمی توان تردید کرد . اما علم اینگونه نیست و قابل تغییر است این است که بیشتر دستوراتی که در قرآن آمده در قالب حکم و احکام الهی است یعنی درصد تغییر آن بسیار کم است . پس باید درمقابل احکام الهی صبور باشیم و به عبارتی راه رضا را در پیش بگیریم تا به آن حکمت لازمه برسیم .
با نگاهی کوتاه می توان به این مطلب رسید که علم تنها علامت و نشانه است و آن تنها می تواند به انسان آگاهی  و دانائی نسبی بدهد اما حکمت بسیار عمیق تر است و با داشتن آن می توان به عدل رسید و این نکته بسیار مهمی است که در تعریف کلمه حکمت بدان اشاره شده است . حکمت همان صبر و بردباری است " حکمت سخن حق گفتن است و در نهایت حکمت عدل است . .
 
حکمت و علم داده شده به هر فرد به اندازه وسع وجودیش می باشد نه بیشتر و کمتر و این نشاندهنده عدل الهی است حتی حکمت و صبری را که به پیامبران و ائمه ما بخشیده در یک ااندازه نمی باشد و بنا به گفته حضرت رسول اگر آنچه را که سلمان می دانست ابوذر می دانست شاید کافر می شد . به درستی اینچنین است که خداوند بلند مرتبه به هر فردی متناسب با ظرفیت وجودش می بخشد .
 
 قَالَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِیَ صَبْراً (67) وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً (68)  کهف
 قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّکَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِی صَبْراً (75) کهف
 
در نوشتار قبلی گفتیم صبر نشستن وسکون نیست صبر یک تلاش آگاهانه ومتوکلانه است برای بهبود وضع موجود و تغییر به بهترین احوال ،" این تعبیر نزدیکی بسیاری با حکمت دارد چرا که با صبر می توان به عدل رسید و ظلم را از بین برداشت .
 
به امید روزی که با رسیدن به حکمت الهی طعم شیرین صبر و بردباری را بچشیم
 


مرزلن ::: جمعه 85/6/24::: ساعت 12:5 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ