سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، بخشایشگر است و بخشش رادوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
سرچشمه

به نام خدا

آب بهشت

آیه 50 سوره الاعراف

 

وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُواْ عَلَیْنَا مِنَ الْمَاء أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ

 

یکی از نعمت هایی که نماد بهشت است ، وخداوند هرگاه خواسته از زیبا بودن ونیک بودن بهشت تعریفی کند از آن نا م برده آب است ( ... درختانی که از زیر انها نهرهای روان است ...)جایی که آب باشد آبادانی ، طهارت ، حمٍد صبر ، شفا و... است ،پس وقتی خداوند می فرمایند بهشت را درختانی است با نهرهای روان می خواهد به ما بگوید چه مکان اکملی را برای نیکوکاران آماده ساخته است .

اما خداوند در این آیه تاکید ویژه بر آب در بهشت دارد ،چرا جهنمیان بین همه نعمت های بهشت (که فراوان هم هست ) از بهشتیان طلب آب می کنند ؟مگر آب بهشت چیست ؟ونیاز جهنمیان به این آب چیست ؟آب چه ویژگی خاصی دارد که از بین همه نعمت های بهشت انتخاب شده است ؟(این آیه نهایت ارزش وقدر آب را نشان می دهد وسندی است که انتخاب نخست به لطف پروردگار انتخاب اصلح بوده است ).

در رابطه با سوال بالا می توان به دو نکته اشاره کرد :

نکته نخست :آب به واسطه صفت هایی که دارا می باشد به عنوان اکملترین نعمت در بهشت جریان دارد وجهنمان به خاطر این جایگاه آن را طلب می کنند

نکته دوم : از آنجا که آب نشانه کمال است می تواند اشاره جهنمیان به همه کمالات بهشت باشد که از بهشتیان تقاضا می کنند از نعمت های بهشت به آنها هم بدهند ، به عبارت دیگر آب نه به عنوان مخلوقی سیال وشفا ف ولطیف بلکه به عنوان نماد کمال در بهشت معرفی شده است .

نکته بعدی : جهنمان از بهشتیان فیض آب را طلب می کنند

فیض: طغیان آب – فراوانی – بسیاری- کثرت – اضافی – زیادی- اسب تند وتیز – بسیار با انسان – بسیار نیکوئی کننده

به کار بدن این فعل خواست برای طلب آب تاکیدی است دوباره بر فزونی آب ،‌بیشتر از متعارف بودن وجود آب .افیضوا علینا من الما ء : به ما آبی بدهید که فراوان است وکثیر وبسیار ، آبی که اضافه می بخشد بسیار نیکو است بر انسان ..

نادی : ندا کردن- فعل ندا یک فعل بسیار لطیف وآرام  است در اینجا جهنمیان فریاد نمی زنند نمی گویند ...بلکه بهشتیان را ندا می کنند ،‌وقتی تقاضایی از کسی داریم تما م سعی خود را به کار می بریم تا به بهترین شیوه بیان کنیم در اینجا جهنمیان برای نرم کردن دل بهشتیان آنان ار ندا می زنند ...

اما چرا این آب بر کافران جهنمی حرام است ؟

حرام یعنی چیزی که حرمت داده شده است ، دارای حرمت است ، آب به دلیل حرمت ، عزت و احترامی که دارد از ظرف وجود کافران بالاتر است ، هر انسانی برای دریافت دارای ظرف وظرفیتی است که بیش از آن بر او حرام است کافران به دلیل ضعف وکوچکی ظرف وجود شان توانایی استفاده از کمال بهشت را ندارند ، مگر چه کرده اند که طلب نعمت اکمل پروردگار را دارند ؟هر کس باید به قدری بخواهد که انجام داده آیا کافران برای کسب این آب زحمتی کشیده اند ؟قدمی برداشته اند ؟که حالا حقی می طلبند ؟

 

آب = علم (با توجه به ادامه سوره )

 

جهنمیان به بهشتیان می گویند از بی علمی ونادانی در جهنم جهل خود (جهل = جهنم ) گرفتاریم کمی از علم خود (کمال بهشت ) بر ما ارزانی دهید

بهشتیان می گویند ظرف وجود شما تاب علمی را ندارد که ما می دانیم ، تا پایه های ابتدایی علم را نیاموخته باشید از کسب اکمل علم نا توانید ، پس نخواهید آنچه را که نمی فهمید  ، این دانش برای شما سودی ندارد ، دنیا فرصتی بود برای شما تا پله های علم واقعی را درنوردید تا سعی کنید حجابها را کنار زنید وآماده کسب علم پروردگار شوید ولی نخواستید وماندید.

آیه 52 دقیقا از کتاب وعلم صحبت می کند ، بهشتیان از این کتاب وعلم سود بردند وظرف وجودی خود را برای رسیدن به نعمت اکمل بهشت آماده ساختند ولی جهنمیان از این کتاب وعلم استفاده نکردند .

برای علمی که اکنون نیازمند آنیََد همه چیز مهیا بود کتابی که علم اکمل بود در دستانتان بود سود نبردید ، حال منتظر چه چیز هستید ؟کسب چیزی که لایق آن نیستید ؟

ومعترف  می شوند که رسولان این علم را بر ما بیان کرده بودند کاش امروز شفاعت می کردند تا ما بدانیم یا بر دنیا باز گردیم وکسب علم کنیم...َ

 



مرزلن ::: پنج شنبه 84/11/13::: ساعت 12:0 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ