سفارش تبلیغ
صبا ویژن
« أَوْ لَـمَسْتُمُ النِّسَآءَ ؛ یا زنان را لمس کردید»پرسیدم . فرمود : «مقصود، همبستر شدن است ؛ لیکن خداوند، عفیف است و عفّت را دوست دارد . لذا آن گونه که شما نام می برید، نام نبرده است» . [حلبی - از امام صادق علیه السلام درباره [مقصود] سخن خداوندـ عزّوجلّ ـ]
سرچشمه

بسمه تعالی

به دنبال مباحث مطرح شده درباب کلمه آب در قرآن کریم به آیه 27 سوره سجده بر می خوریم که در آن خداوند از این نعمت بزرگ خود به زیبایی تمام یاد کرده است و می فرمایند : آیا نمی بینند که آب را به سوی زمینهای خشک و بی گیاه روانه می سازیم تا کشتزارها برویانیم و چارپایان و خودشان از آن بخورند؟چرا نمی بینند؟

از جمله نکات مطرح شده در این آیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 ) اشاره به عدالت خداوند که آب را به تمام موجودات عالم هدیه کرده است

2 ) اشاره به اینکه آب برای هر چهار رده خلقت که شامل جماد ؛ گیاه ؛حیوان و انسان می باشد عرضه شده و هر کدام به فراخور حال خویش از آن بهره ای می برند.

3 )اشاره به کلمه نسوق می باشد که به زیبایی تمام مطرح شده و با مراجعه به لغت نامه در می یابیم که کلمه نسوق از ماده سوق و ساقه می آید و سوق نیز به معنای جهت دادن می باشد و شاید علت اینکه خداوند کریم نفرموده روانه ساختیم یا جاری ساختیم این باشد که در اینجا این آب با هدف خاصی حرکت داده شده است و جهت دارد و از طرفی ساقه نیز از سوق می آید و همان طور که می بینیم تنها بخش استوار در گیاه ساقه آن می باشد که اگر بشکند گیاه استحکام خود را از دست می دهد و در واقع به نوعی نماد پایداری و استواری می باشد لذا می توان گفت که خداوند بلند مرتبه آب را پایه ای از خلقت قرار داد و آن را در وجود تمامی موجودات عالم استوار گردانید و اینگونه بود که آب لازمه زندگی و حیات گردید .

4 ) اشاره به کلمه جرز می باشد . جرز در لغت نامه از یک سو به معنای زمینهای بایر می باشد و از سویی دیگر به معنای سینه انسان است که با تعمق می توان دریافت که هر دو به یک معنا می باشند چرا که هم زمینهای خشک و بایر نیازمند آب می باشند و هم سینه انسانها البته اگر آب را به معنای علم در نظر بگیریم چرا که در روایات بسیاری آمده است که محل نزول علم سینه است و نیز آمده است که حضرت رسول و یا ائمه اطهار در هنگام نزول علم بر وجود مبارکشان فشار سنگینی را بر سینه خود احساس می کردند پس می توان سینه را محل نزول علم دانست و همان طور که زمین بایر نیازمند دریافت آب است و آن آب برایش آبادانی به همراه دارد سینه انسان نیز نیازمند دریافت علم است و به دنبال آن نیز آبادانی و رشد صورت می گیرد .

از کل مباحث مطرح شده می توان به این نکته رسید که آب چه به معنای علم باشد و چه به معنای همین آب ظاهری بالاخره لازمه رشد و حیات است وبدون آن لحظه ای نمی توان زندگی کرد .



مرزلن ::: پنج شنبه 84/10/29::: ساعت 4:41 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ