سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را سه نشان است : بر آنکه برتر از اوست ستم کند به نافرمانى ، و بر آن که فروتر از اوست به چیرگى و آزار رسانى ، و ستمکاران را یارى کند و پشتیبانى . [نهج البلاغه]
سرچشمه

بسم الله الرحمن الرحیم

وَیَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُواْ مِنْ عِندِکَ بَیَّتَ طَآئِفَةٌ مِّنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُولُ وَاللّهُ یَکْتُبُ مَا یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ وَکَفَى بِاللّهِ وَکِیلًا (81)

مى‏گویند فرمانبرداریم ولى چون از نزد تو بیرون مى‏روند جمعى از آنان شبانه جز آنچه تو مى‏گویى تدبیر مى‏کنند و خدا آنچه را که شبانه در سر مى‏پرورند مى‏نگارد پس از ایشان روى برتاب و بر خدا توکل کن و خدا بس کارساز است (81)        نساء 81

َبرَزُ  : بر آمد به سوی فضا ونمایان شد

طَاعَةٌ : بندگی تسلیم فرمانبرداری

بَیَّتَ : اراده آشکار کرد در شب

طَآئِفَةٌ : گروهی از مردم فرقه -  پیروان

وکیل : کسی که کار را به او وگذارند و به او اعتماد کنند جانشین

 

توکل : تکیه کرد بر او

 

 در این آیه دررابطه با انسانهایی صحبت می شود که تنها در ظاهر بر خدا توکل می نمایند و در اصطلاح به آنها منافقین می گویند ، منافقین کسانی هستند که در ظاهر به یک شکل هستند ولی باطنشان چیز دیگریست ، توکل نقطه مقابل نفاق است ، چرا که توکل اعتماد کردن است به معبود ونفاق ترسیدن از مردم .

لازمه رسیدن به توکل دوری از نفاق و دو چهرگی است ، باید اعتماد کنی تا بتوانی از این نفاق دور شوی ،‌ باید به جایگاهی برسی که حس کنی جانشین خدا هستی درروی زمین ، تا به این مقام نرسی نمی توانی به مقام وحدت برسی و تو ای انسان برای آغاز حرکتت در این مسیر باید با توسل به ائمه و توکل به خدا به مبارزه با نفاق بر آیی ، توکل اوج اعتماد است و نفاق نقطه تزلزل ولرزش .

ذکر کلمه  ( بَیَّتَ ) در این آیه بسیار تفکر بر انگیز است و این سوال را در ذهن به وجود می آورد که چرا این تدابیر در شب است ؟ شب و تاریکی چه رمز و رازی دارد که هم در نزد مومنین مقام دارد و هم در نزد منافقین محل فتنه است ؟

برای  گذشتن از ظلمات و رسیدن به نور باید توکل کرد ، آن هم تنها وتنها به معبود که هیچ چیز و هیچ کس لایق توکل کردن نیست .

نکته : توکل کردن فقط وفقط برای خدا آورده شده و حتی در مورد ائمه هم ما از کلمه توکل کردن استفاده نمی کنیم و توسل را به کار می بریم .

 

 



مرزلن ::: شنبه 87/5/19::: ساعت 10:11 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ