سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آنچه به کارت می آید بپرس و آنچه را به کارت نمی آید واگذار . [امام علی علیه السلام]
سرچشمه

بنام یگانه معبود بی همتا                                                                                     
در قرآن عزیز خداوند به امور با ارزش و با اهمیّت سوگند یاد میکند ( استفاده از لفظ  سوگند در میان عامه مردم دارای شان و منزلت و حساسیت خاصی است ) و بدین وسیله برای زدودن غبار غفلت و جهل ، روی مسائل و اصول مهم برای یادآوری و هوشیاری بندگانش تاکید میکند .                                                                                      
بسم الله الرحمن الرحیم                                                                       
وَ الصّا فّا تِ صَفّاً (1) فَالّزاجِراتِ زَجراً (2) فالتّالیاتِ ذِکراً (3) اِنَّ اِلهَکُم لَواحِدٌ (4)                                             
قسم به صف بستگانی که صفی با شکوه بسته اند (1) به زجر کنندگانی که به سختی نهی میکنند (2و آنها که پى درپى ذکر (الهى ) را تلاوت مى کنند (3) که قطعاً معبود شما یگانه است !                                                                                         
 صافّات : جمع صافه است اشاره به گروهى است که صف کشیده اند بنابراین صافات بیانگر صفوف متعدد است ،  فرشتگان                  
زاجرات : طرد کنندگان ، جمع  زجر                                                                                                                     
تالیات : از ماده تلاوت جمع تالى است ، و به معنى گروههائى است که اقدام به تلاوت چیزى مى کنند ... 

 سوگند به فرشتگانی که در صفوف مختلف طاعت و عبادت و بندگی هر کدام به صورت و سیرت و زینت و لباس معنوی زیبایی آراسته شده اند و حاملان وحی بر مخلصین هستند و مؤمنان و پاک دلانی که در عبادت و طاعت قلب هایشان به ذات پاک حق رجوع میکند (1) سوگند به فرشتگانی که وسوسه های شیطان لعین را از قلوب پاک میکنند ومانع ورود شیطان ناپاک به حریم کبریایی میشوند و مخلصینی که از سر تسلیم و فرمانبرداری از معبودشان از منکر ، منع و نهی میکنند (2) و سوگند به تمام فرشتگان و مؤمنینی که سبحان الله .. و لا اله الّا الله و تسبیح گویانند و ذکر و قرآن عزیز خداوند را رسا و از عمق جان و پی در پی تلاوت میکنند ...

 که خداوند شما یکی است ، در ذات یکتا و در قدر بی نظیر و در صفت بی همتاست                                                                        
فرشتگان ( که عالم علوی به وجود اینها آراسته و آسمانها به اینها منوّر گشته است) و مؤمنین راستین و مخلص با اعتقاد و باور قلبی به وحدانیت و یگانگی حق به مقامی رسیده اند که در جایگاه سوگند خداوند آن هم برای اولین و مهمترین وارزنده ترین وحساسترین اصل از اصول دین  قرار گرفته اند آن هم در اول سوره ( از اول قرآن تا جزء 23 صافّات اولین سوره ایست که با سوگند آغاز شده )
 و در ادامه سوره بسیار صریح و کوبنده شیاطین و ظالم صفتان و انسان های کافر و کفر پیشه را که در گرداب شرک و کفر و تکبّر و لجاجت و جهالت دست و پا میزنند را پست ترین و خبیث ترین و خار و زبون ترین انسانها معرفی میکند ( تمام بدبختی ها و انحرافات انسان بخاطر تکبّر و خود برتر بینی اوست) که هر روز راهشان برای ورود به جهنم هموارتر و هموارتر میشود و رزق و روزیشان  در آن دنیا از درختی که از قعر آتش سوزان می روید و آب سوزان و متعفّن و جامه هایی از آتش فراهم میشود

(خداوند میفرماید : دو چیز را به خدایی مگیرید که خدا یکی است و یکتا ، پس از من بیم داشته باشید) .. و میفرماید : رساننده نعمت و رهاننده شما از غم و بلا منم ، نعمتی که من دادم را به دیگری حواله نکن و دیگری را بر من مگزین و شاکر و سپاس گذار و متواضع باش ..

لقمان به پسرش در حالی که پند میداد گفت :ای پسرک من ! به خداوند شرک نیاور که براستی شرک ستمی بزرگ است ( شرک منشا هر حرکت تخریبی و باطلی هست عظمت هر عمل و فکری به آثاری هست که در پی داره و شرک بدترین آثار رو برای انسانی که به دنبال سعادت (دنیوی و اخروی) هست به همراه داره . پس هر که در صراط مستقیم بکوشد تنها برای خود میکوشد زیرا خداوند بزرگ از جهانیان سخت بی نیاز است ..  )
نظم و انسجام و زیبایی که در جهان هست آفریده خداوندی یکتا و عزیز و حکیم است که هر صفت کمالی که در موجودات هست مانند علم و قدرت و حیات و زیبایی و ... عالی ترین و نامحدودش در نزد خداوند است . پس چطور به خودمون اجازه میدیم وقتی توی دنیا خوشی به ما میرسه به اون خوشی دل خوش کنیم و وقتی غم یا گرفتاری پیش میاد با شکوه و گلایه ناشکری کنیم و گاهی هم (خدایی ناکرده) کفر بگیم...

فقط خداوند میداند که : کافر ِ مُلحِد حتّی با سوگند هم خداوند را باور ندارد اما مؤمن ِ مُوحّد ، حتی بی سوگند هم حقانیّت و وحدانیت خداوند را باور دارد ..

یا رَبَّ العالمین ... (همین الان یه دعای خوب کن )



مرزلن ::: سه شنبه 87/2/3::: ساعت 2:51 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ