سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به خدا سوگند، آن که دنیا را دوست دارد و باجز ما دوستی می کند، خدا را دوست ندارد . هرکه حقّ ما رابشناسد و ما را دوست بدارد، در حقیقت، خداوند ـ تبارک وتعالی ـ را دوست داشته است . [.امام صادق علیه السلام]
سرچشمه

به نام خدا

صفات زیبای آب منطبق است بر صفات  انسان کامل .بر همین اصل آب رو به کمال می پیماید وره به کمال می گذارد .برای کامل شدن باید چون آب روان بود و جاری به رفتن ورسیدن اندیشید وبه زنده کردن ورشد دادن ودر آخر به درجه ایی رسید که مایه آرامش دیگران شد در بهشت خداوند .

1- انسان کامل باید چون آب رشد دهنده باشد.

 

جزء 1 سوره البقرة آیه 22  
آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین‏] را همچون سقفى بالاى سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبى فرو فرستاد؛ و به وسیله آن‏، میوه‏ها را پرورش داد؛ تا روزى شما باشد. بنابر این‏، براى خدا همتایانى قرار ندهید، در حالى که مى‏دانید [هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‏اند، و نه شما را روزى مى‏دهند].

الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلاَ تَجْعَلُواْ لِلّهِ أَندَاداً وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

 

 

2-برای کمال باید صبور بود .هنگامی که خداوند از صبر وپافشاری در کارها مثال می زد بر پافشاری آب بر دل کوهها نام می برد .صبور چون کمال خلقت محمد مصطفی (ص) در انجام رسالت خود برای امت.

آب از دل سنگها بیرون می آید ...

 

جزء 1 سوره البقرة آیه 74
سپس دلهاى شما بعد از این واقعه سخت شد؛ همچون سنگ‏، یا سخت‏تر! چرا که پاره‏اى از سنگها مى‏شکافد، و از آن نهرها جارى مى‏شود؛ و پاره‏اى از آنها شکاف برمى‏دارد ، و آب از آن تراوش مى‏کند؛ و پاره‏اى از خوف خدا [از فراز کوه‏] به زیر مى‏افتد؛ [اما دلهاى شما، نه از خوف خدا مى‏تپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانى است‏!] و خداوند از اعمال شما غافل نیست‏.

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللّهِ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

 

3- انسان کامل در طول هستی خود همه تلاش خود را به کار می برد تا دیگران را زنده کند .چون آب که هر جا رود زندگی می بخشد .بسی دلهای مرده که در بیابان خشک رو به نیستی می نهند وبا وجود انسانهای رو به کمال زنده می شوند نفس انسان خدایی زندگی است چون دم عیسی بر مردگان .

 

 

جزء 2 سوره البقرة آیه 164
در آفرینش آسمانها و زمین‏، و آمد و شد شب و روز، و کشتیهایى که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبى که خداوند از آسمان نازل کرده‏، و با آن‏، زمین را پس از مرگ‏، زنده نموده‏، و انواع جنبندگان را در آن گسترده‏، و [همچنین‏] در تغییر مسیر بادها و ابرهایى که میان زمین و آسمان مسخرند، نشانه‏هایى است [از ذات پاک خدا و یگانگى او] براى مردمى که عقل دارند و مى‏اندیشند!

إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاء مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

 

4-انسان آن هنگام که ره به کمال پیمود بعد از تطهیر وجود خویش بر تطهیر دیگران سعی می کند .یکی از صفات زیبای انسان کامل طهارت است که هم خویشتن را شامل می شود هم دیگران را چون آب که صفت طهارت آن غالب است بر همه صفت های نیکش هر نجسی با وجود آب پاک می شود چون وجود پاک 14 معصوم که آب وجودشان تطهیر قلوب آدمیانند تا انتهای خلقت.

 

 

جزء 9 سوره الانفال آیه 11
و [یاد آورید] هنگامى را که خواب سبکى که مایه آرامش از سوى خدا بود، شما را فراگرفت‏؛ و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند؛ و پلیدى شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهایتان را محکم‏، و گامها را با آن استوار دارد!
إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ الشَّیْطَانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَیُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ

5- آب زنده می کند ومی میراند ودر این وادی سر بر فرمان خدا دارد گاه قوم نوح غرق می کند وگاه زمین مرده را زنده می گرداند چون علی (ع)  که گاه شمشیر بر همه بدیها می کشد وگاه غذا بر دهان ایتام می دهد .این است جاذبه ودافعه انسان کامل که جز فرمان او هیچ نمی کند .

 

 

جزء 12 سوره هود آیه 43
گفت‏: (بزودى به کوهى پناه میبرم تا مرا از آب حفظ کند!) [نوح‏] گفت‏: (امروز هیچ نگهدارى در برابر فرمان خدا نیسست‏؛ مگر آن کس را که او رحم کند!) در این هنگام‏، موج در میان آن دو حایل شد؛ و او در زمره غرق‏شدگان قرار گرفت‏!

قَالَ سَآوِی إِلَى جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ

 

6- آب هنگامی که روان است ره به سوی زنده کردن می پیماید در این گذر هر کس به فراخور نیاز وظرف وجودی خویش می گیرد همان گونه که رحمت وعلم انسان کامل چون انوار خداوند به همه می رسد ولی هر کس به فراخور ظرف وجودی خویش می گیرد ودر این باب یکی سلمان ومالک اشتر می شود یکی ابن المجم

آب وفیض آب یکی است ولی گیرنده این فیوضات متفاوت است .

 

جزء 13 سوره الرعد آیه 17
خداوند از آسمان آبى فرستاد؛ و از هر درّه و رودخانه‏اى به اندازه آنها سیلابى جارى شد؛ سپس سیل بر روى خود کفى حمل کرد؛ و از آنچه [در کوره‏ها،] براى به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگى‏، آتش روى آن روشن مى‏کنند نیز کفهایى مانند آن به وجود مى‏آید -خداوند، حق و باطل را چنین مثل مى‏زند!- امّا کفها به بیرون پرتاب مى‏شوند، ولى آنچه به مردم سود مى‏رساند [= آب یا فلز خالص ] در زمین مى‏ماند؛ خداوند اینچنین مثال مى‏زند!
أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَاء حِلْیَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الأَرْضِ کَذَلِکَ یَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ

7- از آنجا که دین اسلام دین تعادل در تمام شئونات است انسان در رسیدن به کمال  نا گزیر به رعایت این حد است چون آب که اعتدال را در وجود خویش به امانت دارد .

 

 
جزء 18 سوره المومنون آیه 18
و از آسمان‏، آبى به اندازه معیّن نازل کردیم‏؛ و آن را در زمین [در جایگاه مخصوصى‏] ساکن نمودیم‏؛ و ما بر از بین بردن آن کاملاً قادریم‏!
وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ

 

خداوند بارها در آیات خود هنگامی که از صفات بهشت نام می برد وجود نهرها در بهشت را یکی از صفات بهشت می داند . چرا نهر زینت بهشت است ؟وچرا هنگامی که خداوند مومنان را به بهشت خویش بشارت می دهد از نهرهای نام می برد که در ان روان است

 

جزء 13 سوره الرعد آیه 35 (  آب: 1 )
توصیف بهشتى که به پرهیزگاران وعده داده شده‏، [این است که‏] نهرهاى آب از زیر درختانش جارى است‏، میوه آن همیشگى‏، و سایه‏اش دائمى است‏؛ این سرانجام کسانى است که پرهیزگارى پیشه کردند؛ و سرانجام کافران‏، آتش است‏!

مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ أُکُلُهَا دَآئِمٌ وِظِلُّهَا تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّعُقْبَى الْکَافِرِینَ النَّارُ

 

نهر = آب

در بهشت مایه  آرامش است

صدای آب

صورت ظاهری آب خود آرامش زا است

انسان برای اینکه ره در جاده کمال نهد باید چون آب صورت وسیرتش مایه آرامش دیگران باشد باید چون آب باعث تعالی موجودات باشد وزنده کند شاید عنوان شود زنده کردن تنها در ید قدرت خداوند است اما خود خدا در بارها انسان را به زنده کردن سفارش نموده آنجا که می فرماید اگر یکی را زنده کنید گویا همه انسانها را زنده کردید .

انسان کامل در دادن فیوضات خود به موجود پیش رو نگاه نمی کند ،روان می رود واز وجودش همه سود می برند .گاه برای رسیدن به کمال به قوه قهریه متوسل می شود ونقش نابود کننده می گیرد .

اگر با دقت در آیات مربوط به آب توجه کنیم می بینیم می توان با دانش صفات زیبای آب به شناخت انسان کامل رسید از اینجاست که 14 معصوم به آب تشبیه شدند واما م عصر ما هم آب امتند که وجودشان باعث زندگی ورشد همه ماست.

 



مرزلن ::: چهارشنبه 84/7/27::: ساعت 12:7 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ