سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نادان کوچک است؛ هر چند بزرگسال باشد و دانا بزرگ است؛ هر چند کم سال باشد . [امام علی علیه السلام]
سرچشمه

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

میخواهیم از غضب یک برداشت مثبت داشته باشیم هر چند (( این خلاف عادت )) اثباتش بسیار سخت و نشدنی بنظر می رسد اما ، صبر ما را از بعضی نعمت های خداوندی که توسط غضب از ما دور می گردد را به دل و روح ما بر می گرداند و همین امر نقش اساسی و کلیدی (( صبر )) را حتی در غضب نشان می دهد که صفات منفی در انسان با حضور سبز و دل نشین صبر چنان زیبا نقش آفرینی می کند که در یک فرصت کوتاه و با دقتی که خداوند باید آنرا هدیه نماید از پایین ترین مراتب انسانی به مرحله صفر و آنگاه به بالا صعود و به مراتب بالای انسانی می رسد .

 

در بررسی آیات غضب که 20 مورد در قرآن از آن نامبرده شده است موارد عبرت آموزی وجود دارد که متذکر نکان ظریفی است که با ((خرج کردن از ابروی صبر)) بسیاری از غضب های خداوندی را می شود جلو گیری نمود تا آسیب های غضب دامن گیر نشود لذا در مقایسه با صفات به ظاهر منفی نیز با دیدی مثبت ومقایسه و بر داشتی خلاف عادت می توان به سر چشمه زلال صبررسید .

 

ریشه های غضب در یک نگاه اجمالی به قرار ذیل می تواند باشد و امید است با چشمان باریک بین و زیبانگر با این آیات به اهداف بلندمان که همانا مقایسه صبر با صفات است برسیم ، بیشترین ایت آیات در سوره های ( اعراف ) ، ( شوری ) و ( طه ) می باشد و توجه به معنای لغوی این آیات چشم انداز زیبایی در پیش روی انسان گشوده می شود و حکمت هایی از نور به انسان می رسد .

اعراف :: جایی بین دوزخ و بهشت

شوری :: کنکاش و مشورت

طه :: راه رفتن در زمین

 

این تعریف لغوی سه سوره فوق الذکر است توجه کنیم

((( در مسیر صبر با حوصله و کنکاش از بی برنامگی و سر در گمی بیرون  خواهیم آمد )))

 

**((اموری که غضب خدا را شامل می شود ))**

 

1- کفر ورزیدن به آیات و نشانه های خداوندی

2- کشتن پیامبران و معصومین خدا به نا حق که این امر همارگی است

3- کافر شدن بر پیامبران که رسولان بر حق خدا هستند

4- مهر ذلت بر دل خود زدن

5- بی یار و یاور ماندن و کمک حالی نداشتن

6- به قتل رساندن انسان مومن و دور شدن از رحمت خداوندی و تشبیه این انسانها به خوک ومیمون و انحراف از راه راست که مورد غضب خداوندی است

7- جانشینی انسان برای پیامبر خویش که غیر از این واقع شدن غضب است

8- مخالفت با فرامین خداوندی

9- کناره گیری از میدان مبارزه که شامل غضب خداست

10- پذیرش کفر بدون بودن اجبار برای این کار

11- ندانستن قدر نعمتهای خداوندی که شامل غضب می گردد

12- لجاجت و پا فشاری های بی دلیل

13- طرح دوستی با کسانی که مورد غضب خداوند هستند

 

در چنین شرایطی اگر صبر وجود داشته باشد غضب خداوند فرو کش می کند(( غلبه بر غضب پرورش اندیشه است))لذا صبر مانند یک قطب مثبت در انسان است و غضب به عنوان قطب منفی که اگر غضب در مسیر صبر قرار بگیرد نیروی نهفته ای در جهت انجام بسیاری از کار ها قرار می گیرد و با جلوه پیدا کردن صبر هر دو قطب مثبت و منفی در مسیر حق خواهند بود .

 

صبر باعث می شود که صفات بد در انسان ماهیت خودشان را تغییر بدهند و به صفت دیگری تبدیل شوند .

 

اما مهم است که بدانیم صبر ماهیت واحد دارد لذا دچار کم و زیاد نمی شود و ظرفیت وجودی هر انسانی صبر را تعریف می کند برای همان انسان ، پس صبر پیامبر با صبر یک انسان عادی به ظرفیت وجودیشان بستگی دارد پس اگر ظرفیت را بالا ببریم برای صبر آنگاه (( هدایت )) را هدیه می کنند و مسئولیتها نمایان می گردد و این همان نعمت عظمایی است که باید دنبالش باشیم .

 

ماحصل غضب یک عمل بیرونی است هر چند از نیت درونی نشات می گیرد و تا اعتقاد به این عمل در بیرون نباشد غضبی اتفاق نمی افتد این نشاندهنده این است که تمام این اعمال و رفتار در سر منشاء خیر خودشان باید ایجاد آرامش بدون ترس ، آسودگی ، اعتماد به نفس و آسایش زندگی را داشته باشند و اینها تعریفی زیبا از ((( ایمان ))) است و اگر صبر در کنار غضب ما را به اطمینان و اعتماد برساند تکامل ایمان انسان اتفاق قشنگی است که خواهد افتاد لذا ( ایمان ) نیز به نوبه خود

((  رکن مستحکمی از هستی است  ))

 

 

 



مرزلن ::: چهارشنبه 85/5/11::: ساعت 11:14 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ