چه نیکوست فروتنى توانگران برابر مستمندان براى به دست آوردن آنچه نزد خداست ، و نیکوتر از آن بزرگمنشى مستمندان به اعتماد بر خدا برابر اغنیاست . [نهج البلاغه]
سرچشمه

 


با سلام به تمام دوستان خوب و عزیز

و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

آیه انتخابی با توجه به اهمیت آن :

                                   * سوره واقعه...آیه هشتم*

 

  (أفرأیتم الماء الذی تشربون؟)

  "آیا به آبی که می‏نوشید اندیشیده‏اید؟ "


 این آیات  به یکی از دلایل معاد اشاره می‏کند
که بیانگر قدرت خداوند بر همه چیز و بر احیای مردگان است.
نخست می‏فرماید: آیا به آبی که می‏نوشید اندیشیده‏اید؟ (أفرأیتم الماء الذی تشربون).
آیا شما آنرا از ابر نازل می‏کنید؟ یا ما نازل می‏کنیم؟ (ء أنتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون).

این آیات وجدان انسانها را در برابر یک سلسله سؤالها قرار می‏دهد و از آنها اقرار می‏گیرد
و در واقع می‏گوید: آیا درباره این آبی که مایه حیات شما است و پیوسته آنرا می‏نوشید هرگز فکر کرده‏اید؟
چه کسی به آفتاب فرمان می‏دهد بر صفحه اقیانوسها بتابد؟و از میان آبهای شور و تلخ تنها ذرات آب خالص و شیرین و پاک از هر گونه آلودگی را جدا ساخته، و به صورت بخار به آسمان بفرستد؟ چه کسی به این بخارات دستور می‏دهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند، و قطعات ابرهای باران‏زا را تشکیل دهند؟
چه کسی دستور حرکت به بادها و جابجا کردن قطعات ابرها و فرستادن آنها را بر فراز زمینهای خشک و مرده می‏دهد؟
چه کسی به طبقات بالای هوا این خاصیت را بخشیده که به هنگام سرد شدن توانائی جذب بخار را از دست دهد،
و در نتیجه بخارات موجود به صورت قطرات باران، نرم و ملایم، آهسته و پی در پی، بر زمینها فرود آیند؟
اگر یکسال خورشید اعتصاب کند، بادها از حرکت بایستند، قطعات بالای جو بخارات را مصرانه در خود نگهدارند، و آسمان بر زمین بخیل گردد، آنچنان که زرع و نخیل لب تر نکنند، همه شما از تشنگی هلاک می‏شوید، و حیوانات و باغها و زراعتهای شما می‏خشکد.
کسی که این قدرت را دارد که با وسایلی اینچنین ساده آنچنان برکاتی برای شما فراهم سازد، آیا قادر بر احیای مردگان نیست؟ این خود یکنوع احیای مردگان است احیای زمینهای مرده که، هم نشانه توحید و عظمت خدا است و هم دلیل بر رستاخیز و معاد.

و اگر می‏بینیم در آیه فوق فقط روی آب نوشیدنی تکیه شده و از تاثیر آن در مورد حیات حیوانات و گیاهان سخنی به میان نیامده به خاطر اهمیت فوق‏العاده آب برای حیات خود انسان است، جالب اینکه اهمیت آب و نقش آن در زندگی بشر نه تنها با گذشت زمان و پیشرفت صنایع و علم و دانش انسان کم نمی‏شود، بلکه بر عکس، انسان صنعتی نیاز بیشتری به آب دارد، لذا بسیاری از مؤسسات عظیم صنعتی فقط در کنار رودخانه‏های عظیم قدرت فعالیت دارند. 

در آیه بعد می‏افزاید:
اگر بخواهیم این آب گوارا و شیرین را به صورت تلخ و شور قرار می‏دهیم (لو نشاء جعلناه اجاجا).
پس چرا شکر این نعمت بزرگ را بجا نمی‏آورید؟ (فلو لا تشکرون).
آری اگر خدا می‏خواست به املاح محلول در آب نیز اجازه می‏داد که همراه ذرات آب تبخیر شوند، و دوش به دوش آنها به آسمان صعود کنند، و ابرهائی شور و تلخ تشکیل داده، قطره‏های بارانی درست همانند آب دریا شور و تلخ فرو ریزند!
اما او به قدرت کامله‏اش این اجازه را به املاح نداد، نه تنها املاح در آب، بلکه میکربهای موذی و مضر و مزاحم نیز اجازه ندارند همراه بخارات آب به آسمان صعود کنند، و دانه‏های باران را آلوده سازند به همین دلیل قطرات باران هرگاه هوا آلوده نباشد خالص‏ترین، پاکترین، و گواراترین آبها است.
اجاج از ماده اج (بر وزن حج) در اصل از اجیج آتش یعنی برافروختگی و سوزندگی آن گرفته شده است، و به آبهائی که به خاطر شوری یا تلخی و حرارت دهان را می‏سوزاند اجاج می‏گویند.

این سخن را با حدیثی از پیغمبر اکرم (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) پایان می‏دهیم

در این حدیث می‏خوانیم:
ان النبی کان اذا شرب الماء قال الحمد لله الذی سقانا عذبا فراتا برحمته و لم یجعله ملحا اجاجا بذنوبنا!
هنگامی که حضرت آب می‏نوشید می‏فرمود: حمد برای خداوندی که به رحمتش ما را از آب شیرین و گوارا سیراب کرد، و آنرا به خاطر گناهانمان شور و تلخ قرار نداد!  

از تفسیر نمونه...

                                                                            التماس دعا

 

 



مرزلن ::: یکشنبه 84/7/17::: ساعت 2:48 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ