به نام سرچشمه خلقت و دانایی...
خدایا، بر محمد و آلش رحمت فرست، و بوسیله قرآن آراستگى برون ما را ادامه ده و خاطرات وساوس را از دست یافتن به سلامت درونهامان بازدار و زنگ دلها و آلودگیهاى گناهانمان را به آب لطف آن بشوى، و کارهاى شوریده ما را با مدد آن به سامان آر و در صف محشر سوز تشنگى ما را از حرارت انفعال، به آب رحمت قرآن فرو نشان، و در روز ترس بزرگ، هنگام برانگیختن ما از قبور جامههاى امان را بوسیله آن بر ما بپوشان.
از صحیفه سجادیه...امام سجاد (ع)
آب رو از منظر منشاء حیات بودنش از دیدگاه قرآن بررسی کردم...
"و جعلنا من الماء کل شیء حی" انبیاء /30
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرموده:"کل شیء خلق منالماء"
طبق آیه فوق و فرموده پیامبر،همه موجودات منشا هستى خود را از آبگرفتهاند.
امام باقر علیه السلام مىفرماید:«اول شیء خلقه من خلقه،الشیء الذی جمیع الاشیاء منه،و هو الماء
نخستین آفریدهاى که خدا خلق کرد،چیزى است که تمامى اشیا از آن است و آن آب است».
امام باقر علیه السلام فرمود:«نخست آن چیزى را آفرید که همه چیزها از آن است و آن چیز که همه اشیا از آن آفریده شده،آب است.در نتیجه خدا نسب هر چیزى را به آب مىرساند،ولىبراى آب نسبى که بدان منسوب شود قرار نداد»
"و هو الذی خلق السماوات و الارض فی ستة ایام و کان عرشه على الماء" هود/7
و او است که آسمانها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش (تدبیر)او(پیش ازآن)بر آب بود.
دلالت دارد که پیش از پیدایش جهان هستى،از آسمانها گرفته تازمین،آب پدید آمده است،زیرا در تعبیر«و کان عرشه على الماء»واژه«عرش»کنایه از عرش تدبیر و منظور،علم خداى متعال استبه همه مصالح و شایستگىها وبایستگىهاى هستى،در برههاى که جز آب چیزى نبوده است.در نتیجه آیه کنایه ازآن است که خداى تعالى بود و هیچ چیز با او نبود،و خداوند پیش از آفرینش جهانابتدا آب،سپس همه مخلوقات را از آب آفرید.
قرآن کریم در چند جا اشاره دارد که ریشه زندگى،هم در منشا و پیدایش و هم درصحنه هستى و تداوم حیات،همه از آب است. مىفرماید:
"و جعلنا من الماء کل شیء حی "هر چیز زندهاى را از آب پدید آوردیم. انبیاء/30
"و الله خلق کل دابة من ماء "خدا هر جنبندهاى را از آب آفرید. نور/45
درباره انسان مىگوید:
"و هو الذی خلق من الماء بشرا " و او است که از آب بشرى آفرید». فرقان /54
مقصود از این آب همان آبى است که سر منشا همه موجودات است چنان چه درآیات فوق آمده،یا منظور از آب،نطفه است چنان چه در آیه
" خلق من ماء دافق" طارق /6
[آدمى]از آبى جهنده آفریده شد».
الم نخلقکم من ماء مهین مرسلات/20.
،مگر شما را از آبىپست نیافریدیم؟».
مقصود از«پست»بد بو و نفرت آور، بر حسب ظاهر است.ولىبیشتر مفسرین بر این عقیدهاند که منظور از«ماء»همان پدیده نخستین است
"اولما خلق الله الماء"( تفسیر فخر رازى،ج 24،ص 16)
نخستین چیزى که خدا آفرید آب بود ...
که تمامى پدیدهها از آنریشه گرفتهاند،زیرا بذر نخستین موجود زنده تنها از آب پاشیده شد،همان بذراولیهاى که به صورت حیوان ساده تک سلولى(آمیپ)شکل گرفت و به سوىجاندارانى که اعضاى پیچیده با بیش از یک میلیون سلول پیش رفت کرد.
اما چگونگى پیدایش حیات-در آب اقیانوسها،دریاها و باتلاقها-از نکاتمبهمى است که هنوز علم تجربى بدان دست نیافته است. از این رو است که تئورىتکامل جان داران-به هر شکل و فرضیهاى که تا کنون مطرح شده-به بررسى مرحلهپس از پیدایش نخستین سلول زنده پرداخته است،اما برهه پیش از آن هنوز مجهول مانده است.همین اندازه معلوم گشته که حیات به اراده الهى-که بر تمامى مقدراتهستى چیره است-به وجود آمده است و این امر مسلمى است که از پذیرش آنگریزى نیست،زیرا که هم تسلسل باطل است و هم خود آفرینى محال.دانش تجربى روز هم خود آفرینى را باطل مىشناسد...
ل
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343992
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه