به نام خدا
قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ (82) إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ (83) قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ (84) لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنکَ وَمِمَّن تَبِعَکَ مِنْهُمْ أَجْمَعِینَ (85) ص
گفت: (به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد، 82مگر بندگان خالص تو، از میان آنها 83 فرمود: (به حق سوگند، و حق مىگویم،84 که جهنّم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروى کند، پر خواهم کرد85 ص
داستان سجده ملائک بر انسان و نافرمانی شیطان از این امر ، داستانی است که تا ابد نیاز به تفکر دارد و در این پست قسم های عنوان شده در این آیه از سوی خداوند وشیطان و علت این قسمها بررسی خواهد شد .پس از فرصت خواهی شیطان برای اغوای نسل بشر وفرصت دادن خداوند، شیطان سوگند یاد می کند که همه ی جنس بشر را اغوا می کند مگر مخلصین را ، شیطان به چه چیز سوگند یاد می کند ؟ عزت خداوند ، ، در پستهای گذشته گفتیم هر کس به آن چه باارزشترین است سوگند یاد می کند و شیطان از بین همه صفت های پروردگار به عزت او سوگند یاد می کند چرا ؟ علت چیست ؟ عزت یعنی چیز گرانبها و گرامی چیزی که خداوند دارای آن است و شیطان فقیر از آن ، در درون هر انسانی خدا وجود دارد انسان با فطرت خدا جو به دنیا می آید و اثبات این موضوع ، توجه همه انسانها ( خوب وبد تفاوتی ندارد ) در لحظات سختیها به خدا است ، همان طور که شیطان در درون انسان حضوری فعال دارد شیطان به وسیله نفس اماره به کارهای زشت امر می کند حال محک محکمی که میزان این ارزش گذاری را تعیین می کند همان عزت است هر چه عزت خدا نزد انسانی بالاتر باشد به همان میزان رفتن به سوی فطرت اصل که همان خدا است شدیدتر می شود وبرعکس ،هر کدام عزت بیشتری نزد ماداشته باشند دیگری ترازویش سبک می شود ، برای انسانها اگر عزت خداوند بالاتر ورفیع تر گردد جایگاه شیطان ذلیلتر می شود واین چنین است که شیطان سوگند یا دمی کند که اگر این عزت در وجود انسانی کمرنگ باشد او را فریب می دهم مگر کسانی که قدر خداوند به حدی برایشان والا است که شیطان را نصیبی از آنان نیست و این گروه نیستند مگر مخلصین ، چینش کلمات در قران به قدری زیبا انجام گرفته است که هر کلمه در جایگاهش بدون علت ودلیل نیست و پیامی به ارمغان می آورد ... حال در مقابل این سوگند عظیم شیطان که متاسفانه تا اکنون به آن عامل بوده ، خداوند سوگندی عظیم یاد می کند به حق ، این حق چیست که خدا برای جزای شیطان و پیروانش به ان یاد می کند ؟ واژه ائی کوچک ولی بسیار عظیم ( انشالله به زودی در بررسی واژه ها به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت ) حق واژه عامی است که معانی وسیعی دارد و در قرآن در جایگاه های متفاوت معانی متفاوتی دارد به چند نمونه آن اشاره می کنیم ، این کلمه جایگزین وجود نازنین خود خداوند می تواند باشد ، به معنی عدالت ، راه صواب وراست هم هست و در جایگاهی به معصومین هم اطلاق می گردد که انبیاء و معصومین هم حق هستند ، گاه به قران هم کلام حق تعبیر شده ... بنابراین خداوند برای کلام خویش از این واژه پرمعنی که شامل همه خوبیها وپاکیها و خیرات است نام می برد که من جمع می کنم همه آنانی که پیرو تو هستند در جهنم . یک لحظه تفکر، با این همه چراغ هدایت و نعمت این جزا شایسته انسانهای پیرو شیطان نیست که این عین حق است .و در ادامه می فرمایند که قول من حق است ، قول من عدالت است ، نزدیک به ثواب است وراست است و ... و این تاکید است بر جزای شیطان وپیروانش که درون را تهی از عزت خدا ساختند و به شیطان عزت دادند وچقدر خواریم که شیطان بی عزت را فرمانبردای می کنیم و از فرمانبرداری خدای حق غافلیم .
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَن یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَن یَشَاء وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (
توکل و شنوایی و دانایی با قوای درونی و بیرونی
توکل و نداشتن باور پوچ در نفاق با داشتن توانایی
عناوین توکل
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 7
کل بازدید :343794
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررس آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
بررسی آیات توکل در قرآن
متن کامل قرآن کریم
متن کامل قرآن کریم
مرکزجهانی اطلاع رسانی ال البیت
دانشنامه موضوعی قرآن
متن کامل قرآن کریم با امکانات جستجو/تلاوت قران با صدای اساتید بر
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه