[ و فرمود : ] آن که زمام خود را به دست سستى سپارد ، حقوق را خوار دارد ، و آن که سخن چین را پیروى کند ، دوست را از دست بدهد . [نهج البلاغه]
سرچشمه

بسم الله الرّحمن الرّحیم

آیه 5 سوره بینه

 وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاء وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ (5)

 

و به آنها دستورى داده نشده بود جز اینکه خدا را بپرستند در حالى که دین خود را براى او خالص کنند و از شرک به توحید بازگردند، نماز را برپا دارند و زکات را بپردازند؛ و این است آیین مستقیم و پایدار!  «5» 

واژگان :

حنفاء : مونث احنف ؛ کچ پا ؛ زنی که پایش کچ باشد ؛ پای کچ را نیز گفته اند

اقام : بر خاستن ؛ ایستادن ؛ بپا خاستن

صلوه : نماز ؛ دعاء ؛ تسبیح ؛ دعا و نماز از بنده بسوی خداوند و طلب مغفرت ؛ مغفرت رحمت خدای تعالی در باره بندگان

اتی : آوردن ؛ آمدن ؛ انجام دادن ؛ مثل چیزی

قیّمه : مونث قیّم ؛ جمع قیمت ؛ بهاء ؛ ارزش ؛ ارج ؛ نرخ

زکوه : خلاصه و برگزیده چیزی ؛ قسمتی از مال که به دستور خدا باید در راه خدا بدهند ؛ مقدار معینی از مال که به فقیران و یتیمان داده شود از قوت غالب یا یک صاع از یکماه ؛ بهاء نیز پرداخت می شود

 

در تعاملات زندگی اجتماعی جهت رفاه حال انسان همواره حقوقی مطرح است که در جهت حفظ و حراست از این حقوق قانون گذار اوامر و نواهیی را در نظر می گیرد تا ستونهای اجتماع استوار بماند و هرج و مرج نشود و این امر به طریق اولی در جوامع بشری از جانب خداوند متعال نیز در نظر گرفته شده است .

 اما با توجه به عنوان این نوشتار و هم چنین ایه شریفه بنظر می رسد اوامری را خداوند در جهت کسب اخلاص بر وجود مبارک و نازنین پیامبر رحمت نازل فرموده .

 در بدو امر باید بگوییم که پرستش کامل زمانی اتفاق می افتد که وجود هر کسی به اندازه توان خود برای خدا خالص شده باشد ؛ لذا در درجات خلوص باید متوجه شد که اگر همکلامی و الهامات از طرف خداوند را خواستاریم و باید هر انسانی از آن بر خوردار شود باید خلوص شخصی او در حد بضاعت کامل شده باشد اما آیه امر به خلوص کامل نموده است البته باید این رو در نظر داشت که خطاب قرآن پیامبر می باشد و درک دین و ارتباط معنوی با خداوند و حضور قلب و حضور پروردگار مهربان به اندازه خلوص هر کس در وجود هرشخص قابل لمس است ؛ و در نهی از بازگشتن از دین حق ؛ بلافاصله بعد از امر به اخلاص بیان می کند این امر نشان دهنده این است که (( تکبر و غفلت: مانند هوا در پیرامون هرکسی ؛ ما را احاطه کرده است )) اما برای فایق آمدن بر این غفلت باز هم  در آیه  ما را بلافاصله به دو کار مهم و اساسی امر می فرماید 1- نماز 2 -زکوه .

 اهمیت این دو به قدری است که باید برای رسیدن در عبادت به خلوص و درک و فهم ایات الهی این مسیر را همیشه باز بینی کرد چه ویژگیهایی باید این دو فریضه از فروع دین باید داشته باشند  تا ارتباط انسان خالصانه بر قرار شود ؛ ما ضمن بر شمردن پاره ای از ویژگیهای هر کدام باید به یک مسئله اصلی و اساسی توجه داشته باشیم و آن اینکه (( ذات و ماهیت این دو عمل در انعکاس رفتارهای فردی و اجتماعی تبلور پیدا می کند )) که تاریخ همواره چنین انسانهایی را ستوده است و این مرواریدهای ارجمند را خداوند به جوامع مختلف بشری ارزانی داشته کسانی که لنگر گاه زمین می شوند برای هر نوع گناه و عصیانی که انجام می پذیرد .

نماز : یکی از ارکان فروع می باشد که هر چه درجه خلوص این عبادت که فرض دائم بعد از تکلیف است بیشتر باشد باید توجه دائمی به آن سر لوحه کارها باشد البته باید دقت داشت که ماهیت خود نماز چون پاکی است لذا انسان را از گناه منزّه نگه می دارد ؛ اهتمام به نماز یعنی اهتمام به تمام فروع و رفتارهای اجتماعی و عقیدتی در دنیا و قبولی آن در صورت اخلاص قبولی تمام اعمال انسان است در آخرت ؛ نماز امری است چند وجهی که همه وجوه آن می تواند انسان را به مقصود برساند اما تعابیر زیبایی که از معصومین در باره نماز به ما رسیده نیز قابل تامل است توجه کنیم

نماز :

1-    نماز گناهان را مانند برگهای پاییزی می ریزد

2-    نماز غل و زنجیر ها ی دنیایی را از گردن باز نموده و انسان را از اسارت جان رهایی می بخشد

3-    نماز مانند چشمه آب گرمی است که جان انسان را پنج بار ستشو می دهد

4-    نماز شکیب و صبر را فراهم می سازد

5-    نماز ستون دین است

زکوه : دینداری در زندگی راحت دنیایی است و گذشتن از مال گاه سخت تر از گذاشتن جان می باشد لذا تنظیم تعاملات اجتماعی و فقر زدایی با این فریضه الهی ممکن می باشد زیرا تبادل ثروت در دنیا بدون هیچگونه ((ربایی )) انجام می پذیرد و برکت و خلوص این زکوه است که ارمغان جنّت را دارا می باشد انشالله و اما ویژگیهای این فریضه

زکوه :

1-    پرداخت زکوه مانند اقامه نماز باعث قرب الهی می گردد

2-    پرداخت زکوه با رضایت پرداخت کننده کفاره گناهان آخرت می شود

3-    پرداخت زکوه آتش جهنم را به تن ضعیف انسان حرام می گرداند

4-    پرداخت زکوه نباید با حسرت پرداخت کننده همراه باشد

5-    پرداخت زکوه افسوس در زندگی را از بین می برد

در متن آیه بقدری طراوت و شادابی هست که انسان بی اختیار با اجرای این دو فریضه الهی به تمام نیازی های روحی و روانی خویش خواهد رسید و در اجرای این دو فریضه به اخلاصی که تقرب به خداوند رو خواهد داشت انشالله این چنین باشه

 

 

 



مرزلن ::: یکشنبه 86/12/26::: ساعت 7:55 صبح


لیست کل یادداشت های این وبلاگ