• وبلاگ : سرچشمه
  • يادداشت : قسم و اقرار انسان در مقابل خدا
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + زهره 

    با سلام خدمت دوستان و تبريك سال نو . بالاخره من آمدم و چشمم به جمال پست هاي زيباي شما دوستان روشن شد . و اما از هر چه بگذريم سخن دوست خوش تر است

    اولين پست هاي امسال با قسم آغاز شده ، و اين مي تواند سرانجامي نيكو داشته باشد تفكر بر قسم هاي قرآن مي تواند راهگشاي ما در سال نو قرار گيرد . اين جمله بسيار زيبا بود كه قيامت ماهيت آينده ندارد و از نظر ادبيات ما جمله حاليه است و از آنجايي كه ادبيات ما بسيار غني مي باشد بايد گفت قياما واقعا حال است و از نظر ما شيطان همان نفس وسوسه كننده ما است كه ما را به سمت اعمال بد مي كشد با فرارسيدن قيامت ،‏قيامت شيطان نيز فرا مي رسد چرا كه ما به قيامت رسيده ايم و او نيز همچون نفس ما مورد مواخذه قرار مي گيرد. بنا به گفته دوست خوبمان شيطان به پشتوانه چندين سال عبادت سركشي كرد و ما نيز شايد به پشتوانه عوالم قبلي خود سركشي كرديم و غره شديم كه ما كسي هستيم و هيچگاه منحرف نمي شويم . بهر حال تنها دعا مي كنيم به حق سوگندهاي قرآن در اين سال جديد در پناه خودش باشيم و قسمي به دروغ ياد نكنيم

    +

    سلام

    ثُمَّ لَمْ تَكُن فِتْنَتُهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ وَاللّهِ رَبِّنَا مَا كُنَّا مُشْرِكِينَ ?23?

    آنگاه عذرشان جز اين نيست كه مى‏گويند به خدا پروردگارمان سوگند كه ما مشرك نبوديم (23) انعام

    وَلَوْ تَرَىَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ?27?

    و اى كاش [منكران را] هنگامى كه بر آتش عرضه مى‏شوند مى‏ديدى كه مى‏گويند كاش بازگردانده مى‏شديم و [ديگر] آيات پروردگارمان را تكذيب نمى‏كرديم و از مؤمنان مى‏شديم (27) انعام

    بَلْ بَدَا لَهُم مَّا كَانُواْ يُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ ?28? ولى چنين نيست] بلكه آنچه را پيش از اين نهان مى‏داشتند براى آنان آشكار شده است و اگر هم بازگردانده شوند قطعا به آنچه از آن منع شده بودند برمى‏گردند و آنان دروغگويند (28) انعام

    درباره ماهيت روز قيامت كه گفته شده كسي نمي تواند دروغ بگويد در اين آيات اشاره مستقيم به دروغ گفتن مشركان در قيامت مي كند ...

    اگر هر قسمي داراي كفاره است ، كفاره قسم هاي خداوند چيست ؟

    كفاره قسم هاي انسان در روز قيامت كه ماهيت آن با اين جهان متفاوت است چيست ؟ اگر قيامت فقط محل پاداش وجزا است ؟ آيا انسان توان دادن كفاره را خواهد داشت؟

    قسم شيطان در برابر خدا مبني بر ضلالت انسان قسم دروغ نبوده كه عذابي در پي داشته باشد سوگندي است راست كه به آن عمل شده بنابراين به نظر مي رسد تنها كفاره قسم مد نظر باشد ... واگر كفاره قسم پرداخت شود آيا نياز به عذاب قابل تصور است ؟

    در مورد عذاب شيطان خداوند در آيات قرآن فرموده (خطاب به شيطان ) ما تو را با همه پيروانت در آتش جهنم وارد مي كنيم ودر اين بيان تقدم وتاخري بر عذاب عنوان نشده ... انساني كه از شيطان پيروي مي كند دقيقا مانند او عمل مي كند كه در طول عمر خود به دليل كبر در مقابل خداوند از ياد او اعراض كرده و فريب وعده هاي شيطان را مي خورد و به تناسب ميزان عمر گناه مي كند شيطان نيز به ميزان عمر خويش همان گناه را مرتكب مي شود بنابراين ميزان عذاب بايد يكسان باشد هر انساني مي تواند به راحتي مثل شيطان شود حتي گستاختر از شيطان كه شيطان عبادت چند هزار ساله داشته و انسان بدون اين پشتوانه كبر مي كند و....

    پاسخ

    با سلام و عرض ادب نه در پاسخ به سئوالات كه براي روشن شدن مطالبي رو عرض ميكنم اميدوارم كه تا حدودي شبهاتي رو كه ايجاد شده توانسته باشيم پاسخگو گرديم.دنيا نيز به نوعي محضر خداوند است كه ما همواره در آن حضور داريم اما با ويژگيهاي خاص خودش حال بايد ديد كه اين حضور با حضور در قيامت چه فرقهايي دارد هر چند بر انگيخته شدن در آخرت نيز با همين ماهيت جسماني خواهد بود براي اينكه بتواند شاهدان روز قيامت را همراه داشته باشد اين تفاوتها دنيا و آخرت را در سه فاكتور بيان ميكنيم .1- در ماهيت دنيايي امكان گناه با اغواهاي شيطاني وجود دارد اما امكان گناه و اغوا شيطان در آخرت نيست چون همه حسابها بسته مي شود .2- امكان نفي و اثبات خداوند در دنيا وجود دارد اما چون در آخرن حضور خود خداوند هست ديگر انكار و تكذيب خداوند نيست 3- امكان توبه و بازگشت از گناه در دنيا هست اما براي توبه در آخرت جايگاهي وجود ندارد طبق آيات ذكر شده .با توجه به مطالب بالا و هم چنين اين موضوعات كه در آيه خداوند هست كه گفتگو ميكند نه مشركان و كافران از گفتگوي خداوند از زبان كافران امكان اشتباه ما رو زياد ميكند زيرا در قيامت جز كلام حق چيز ديگري كه صادق باشد نيست و بايد بدانيم كه چون از زبان آنان مي گويد و از درون آنان آگاهي دارد مجال صحبت از كافران گرفته مي شود چون اگر مجال حرف داده شود باز هم گناه مي كردند و از طرف اگر دنيا را آخرت فرض كنيم و مجالي هم برايمان نماند جز به كوله بار گذشته خود به چيز ديگري فكر خواهيم كرد ؟ اينها و مطالب ديگر نشان دهنده آن است كه گفتگويي براي كافران وجود ندارد .براي روشن شدن ذهن مثالي رو مياوريم . ميدانيم كه چيزي از ما انسانها براي خدا مستور و پوشيده نيست اگر شما به موضوعي كاملا واقف باشيد و كسي بخواهد شرح ما وقع را براي شما بيان كند نوع گفتمان ما با آن شخص چگونه خواهد بود ؟؟ و از چه كلامي استفاده خاهيم كرد ؟؟ به چند نمونه از اين نوع پاسخ اشاره ميكنيم نيازي به توضيح نيست ، باز هم ميخواهي كاري بكني كه نتيجه آن مشخصه ؟ بس است ديگر ، بازم هم دروغ ميخواهي بگويي ؟ ...... و چندين جواب ديگر در آيه 23 كه ميدانم كه چه شده و چه مي گويند اينها بازهم دروغ خواهند گفت اين نوع گفتمان خداوند از زبان خودش نشان دهنده اين است كه جوارح يعني شاهدان روز قيامت در اين مقطع پاسخگو خواهد بود چون طبق ايات ديگر قرآن در قيامت كسي نميتواند حرف بزند . در خاتمه خواهش دارم ترجمه آيات ذكر شده را با ترجمه تفسير گونه كوچكي از الهي قمشه اي مطالعه بفرماييد .اما قسم به اسم جلاله خدا به هر صورت كه باشد چه درست و چه غلط داراي گفاره مي باشد كه شيطان قسم به اسم پروردگار ميخورد كه بايد كفاره بپردازد و اين كفاره هم گناه سركشي شيطان از خدا هست و هم همه گناهان مردمي را كه شيطان اغوا كرده باشد . با تشكر فراوان از شما عزيزان كه توجه ميكنيد به مباحث و هم چنين عذر خواهي از بضاعت كم من در مقام پاسخ موفق باشيد
    + مائده 

    با سلام و عرض ادب

    با تبريك فراوان سال نو خدمت همه دوستان ، آرزو ميكنم هميشه قلب هاي قرآني شما بهاري باشه و بهترين ها و زيباترين ها رو در سال جديد براتون آرزو ميكنم . من به حضور در اين جمع قرآني افتخار ميكنم و از خداوند ميخوام در سال جديد هر روز بيشتر از قبل با قرآن عزيز مانوس بشم و( بشويم ) و بيشتر قدردان لطف خداوند در بهره گيري بهتر و بيشتر از قران عزيز باشم . قرآن عزيز ستاره درخشان سفره هاي هفت سين در لحظه سال تحويل بود انشاالله به لطف خداوند هر روز حضور قران در زندگي ما پررنگ تر و درخشان تر بشه و بيشتر قدر دوستاني رو كه گرداگرد اين سفره زيبا و پر بركت الهي نشستن بدونيم انشاالله

    از حسن انتخاب دوستان سرچشمه در انتخاب موضوعات بسيار لذت بردم و به بودن در جمع گرم و صميمي و دل هاي قرآني شما افتخار ميكنم مطالب پست از مقدمه تا پستي كه نوشته شد به جا و شيرين بود . فقط ميخوام بپرسم كه حكم بعضي از سوگندهايي كه ما به بندگان خداوند مثلاً بنده شايسته و گرامش ( پيامبر )و يا حتي چيزهايي مانند كعبه و يا مواردي از اين قبيل ياد ميكنيم و به نام اينها

    چه چيزي هست؟؟؟؟؟؟

    و اما نكته اينه كه (يا به بزرگي و كرامتشان قسم ياد ميكنيم و با نيت اينكه بزرگي اينها از وجود لا يزال خداوند است ) _( يا همچين نيتي نداريم و فقط قسم ياد ميكنيم بدون در نظر گرفتن قدرت و عظمت خداوند ) آيا نوع نيت ما مهمه و در حكمي كه براي سوگندمون در نظر ميگيريم مهم و تاثير گذار و تعيين كننده هست ؟؟؟

    يا اينكه حتي اگر نيتمون هم مشخص باشه باز هم در تعيين حكم سوگندمون تاثيري نداره؟؟؟؟؟ اصلا قسم بنده به غير خداوند طبق مثال هايي كه گفتم چه حكمي داره؟؟؟؟

    انشاالله در پناه حق شاد و سلامت باشيد

    پاسخ

    سلاملاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ?89? خدا شما را به سوگندهاى بيهوده‏تان مؤاخذه نمى‏كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى‏خوريد [و مى‏شكنيد] شما را مؤاخذه مى‏كند و كفاره‏اش خوراك دادن به ده بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى‏خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده‏اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند باشد كه سپاسگزارى كنيد (89) مائده