سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به عمار پسر یاسر فرمود ، چون گفتگوى او را با مغیره پسر شعبه شنود . ] عمار او را واگذار ، چه او چیزى از دین بر نگرفته جز آنچه آدمى را به دنیا نزدیک کردن تواند ، و به عمد خود را به شبهه‏ها در افکنده تا آن را عذرخواه خطاهاى خود گرداند . [نهج البلاغه]
سرچشمه

 

 

به نام سرچشمه خلقت و دانایی...

 

خدایا، بر محمد و آلش رحمت فرست، و بوسیله قرآن آراستگى برون ما را ادامه ده و خاطرات وساوس را از دست یافتن به سلامت درون‏هامان بازدار و زنگ دلها و آلودگیهاى گناهانمان را به آب لطف آن بشوى، و کارهاى شوریده ما را با مدد آن به سامان آر و در صف محشر سوز تشنگى ما را از حرارت انفعال، به آب رحمت قرآن فرو نشان، و در روز ترس بزرگ، هنگام برانگیختن ما از قبور جامه‏هاى امان را بوسیله آن بر ما بپوشان.

                                                از صحیفه سجادیه...امام سجاد (ع)

 


با سلام  به دوستان عزیز و همیشه  بیدارم...

 

 آب رو از منظر منشاء حیات بودنش از دیدگاه قرآن بررسی کردم...

 

"و جعلنا من الماء کل شی‏ء حی" انبیاء /30

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرموده:"کل شی‏ء خلق من‏الماء"

طبق آیه فوق و فرموده پیامبر،همه موجودات منشا هستى خود را از آب‏گرفته‏اند.

 امام باقر علیه السلام مى‏فرماید:«اول شی‏ء خلقه من خلقه،الشی‏ء الذی جمیع ‏الاشیاء منه،و هو الماء 

نخستین آفریده‏اى که خدا خلق کرد،چیزى است که ‏تمامى اشیا از آن است و آن آب است‏».

 امام باقر علیه السلام ‏فرمود:«نخست آن چیزى را آفرید که همه چیزها از آن است و آن چیز که همه اشیا از آن آفریده شده،آب است.در نتیجه خدا نسب هر چیزى را به آب مى‏رساند،ولى‏براى آب نسبى که بدان منسوب شود قرار نداد»

 

"و هو الذی خلق السماوات و الارض فی ستة ایام و کان عرشه على الماء" هود/7

و او است که آسمان‏ها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش (تدبیر)او(پیش ازآن)بر آب بود.

دلالت دارد که پیش از پیدایش جهان هستى،از آسمان‏ها گرفته تازمین،آب پدید آمده است،زیرا در تعبیر«و کان عرشه على الماء»واژه‏«عرش‏»کنایه از عرش تدبیر و منظور،علم خداى متعال است‏به همه مصالح و شایستگى‏ها وبایستگى‏هاى هستى،در برهه‏اى که جز آب چیزى نبوده است.در نتیجه آیه کنایه ازآن است که خداى تعالى بود و هیچ چیز با او نبود،و خداوند پیش از آفرینش جهان‏ابتدا آب،سپس همه مخلوقات را از آب آفرید.

قرآن کریم در چند جا اشاره دارد که ریشه زندگى،هم در منشا و پیدایش و هم درصحنه هستى و تداوم حیات،همه از آب است. مى‏فرماید:

"و جعلنا من الماء کل شی‏ء حی "هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم‏. انبیاء/30

"و الله خلق کل دابة من ماء "خدا هر جنبنده‏اى را از آب آفرید. نور/45

درباره انسان مى‏گوید:

"و هو الذی خلق من الماء بشرا " و او است که از آب بشرى آفرید». فرقان /54

 

مقصود از این آب همان آبى است که سر منشا همه موجودات است چنان چه درآیات فوق آمده،یا منظور از آب،نطفه است چنان چه در آیه

" خلق من ماء دافق" طارق /6

[آدمى]از آبى جهنده آفریده شد».

 الم نخلقکم من ماء مهین مرسلات/20.

 ،مگر شما را از آبى‏پست نیافریدیم؟».

 مقصود از«پست‏»بد بو و نفرت آور، بر حسب ظاهر است.ولى‏بیش‏تر مفسرین بر این عقیده‏اند که منظور از«ماء»همان پدیده نخستین است

"اول‏ما خلق الله الماء"(  تفسیر فخر رازى،ج 24،ص 16)

نخستین چیزى که خدا آفرید آب بود ...

که تمامى پدیده‏ها از آن‏ریشه گرفته‏اند،زیرا بذر نخستین موجود زنده تنها از آب پاشیده شد،همان بذراولیه‏اى که به صورت حیوان ساده تک سلولى(آمیپ)شکل گرفت و به سوى‏جاندارانى که اعضاى پیچیده با بیش از یک میلیون سلول پیش رفت کرد.

اما چگونگى پیدایش حیات-در آب اقیانوس‏ها،دریاها و باتلاق‏ها-از نکات‏مبهمى است که هنوز علم تجربى بدان دست نیافته است. از این رو است که تئورى‏تکامل جان داران-به هر شکل و فرضیه‏اى که تا کنون مطرح شده-به بررسى مرحله‏پس از پیدایش نخستین سلول زنده پرداخته است،اما برهه پیش از آن هنوز مجهول مانده است.همین اندازه معلوم گشته که حیات به اراده الهى-که بر تمامى مقدرات‏هستى چیره است-به وجود آمده است و این امر مسلمى است که از پذیرش آن‏گریزى نیست،زیرا که هم تسلسل باطل است و هم خود آفرینى محال.دانش تجربى ‏روز هم خود آفرینى را باطل مى‏شناسد...

                                                                                                                                                      ل                                                                                            



مرزلن ::: پنج شنبه 84/6/10::: ساعت 12:20 عصر


لیست کل یادداشت های این وبلاگ