• وبلاگ : سرچشمه
  • يادداشت : رابطه اخلاص با خود قرآن
  • نظرات : 0 خصوصي ، 5 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + زهره 
    سلام ، با تشكر از تمامي دوستاني كه زحمت كشيدند و كامنت گذاشتند و باز هم منو ببخشيد كه انقدر دير مطالب شما را خوندم ، و اما در رابطه با سوالات مطرح شده راه عملي رسيدن به اخلاص كه در قرآن مطرح شده درك مفاهيم قرآن است ما با قرائت قرآن تنا به آرامش مي رسيم و اگر نتوانيم مفاهيم را درك كنيم هرگز موفق نمي شويم . ما با تمسك به قرآن و استفاده از سيره امامان خود مي توانيم به اخلاص برسيم در راه رسيدن به اخلاص بايد تلاش كرد . از مهمترين موانعي كه باعث مي شود ما به اخلاص نرسيم عدم اعتماد به خدا است ما علي رغم توكل به خدا ولي به فرامين او اعتماد نمي كنيم . عبد كسي است كه هر آنچه معبود گفت بپذيرد پس مشكل اساسي در اين است كه ما هنوز به مقام بندگي نرسيده ايم و براي رسيدن به اخلاص بايد از حق گذشت كه تا حق را مراعات نكنيم به مقام بندگي نمي رسيم و تا بنده نشويم و خودمان را نبينيم به مقام اخلاص نمي رسيم . حق مهمترين مرز و همان لبه تيغ است كه اگر كسي از آن بتواند به سلامت عبور كند حتماً به اخلاص مي رسد . هيچ ظالمي را در دنيا نمي بينيم كه مخلص باشد كه اصلا ايندو با هم منافات دارند و جمع نقيضين مي باشد

    هوالمحبوب

    مراتب اخلاص از آيات قرآن استفاده مي شود که اخلاص داراي درجات مختلفي است، و فضل و بخشش حق تعالي به هر شخصي به اندازه اخلاص اوست، سنگيني و سبکي ترازوي اعمال در آخرت به درجه اخلاص بستگي دارد.

    در سوره بقره وضعيت کساني که اموالشان را در راه رضاي خدا انفاق مي کنند، به باغي تشبيه نموده که در زمين نيکو باشد و باراني بسيار بر آن ببارد و ثمرش را دو برابر ثمر دهد و يا دست کم باراني اندک بر آن ببارد. بنابراين، همچنان که زمين نيکو هميشه ثمري نيکو مي دهد، عمل صالح خالص نيز پيوسته نتيجه اي نيکو دارد و عنايت الهي شامل آن مي شود؛ چراکه خداوند بر اعمال انسان بينا است و از ميزان اخلاص اعمال او آگاه است.

    «و الله بما تعملون بصير»

    از ديدگاه مخلصان واقعي، عبادت براي پاداش و يا ترس از عذاب، اخلاص کامل نيست و در آن شائبه اي از شرک و خودپرستي به چشم مي خورد، زيرا اينان براي رهايي از عقوبت و يا رسيدن به نعمت، خدا را عبادت مي کنند، و چنانچه براي رسيدن به اين هدف، راهي جز عبادت حق تعالي پيش روي خود مي ديدند، آن را برمي گزيدند.

    قرآن کريم آثار متعددي را براي اخلاص برشمرده است كه:

    1-احساس امنيت :

    قرآن کريم مي فرمايد: «بلي من اسلم وجهه لله و هو محسن فله اجره عندربه و لاخوف عليهم و لاهم يحزنون؛

    کسي که خود را تسليم محض خدا مي کند، از هيچ چيزي نمي هراسد و هرگز دچار ترس و اندوه نمي گردد.» در قرآن کريم همين اثر براي انفاق کننده در راه خدا دانسته شده است؛ آنجا که مي فرمايد: «الذين ينفقون اموالهم في سبيل الله... لاخوف عليهم و لاهم يحزنون

    ترس و اندوهي براي انفاق کننده در راه خدا نيست.» در آيه اي ديگر مي خوانيم: «ايمان خالص، امنيت مي آورد و ايمان ناخالص، دلهره و اضطراب در پي دارد.»

    2-پاداش مضاعف :

    اعمال خالص، بسان مزرعه اي در منطقه مرتفع است که از خطر سيل محفوظ است، و مثل انفاق خالص نيز همانند مزرعه اي در دامنه هاي کوه و زمين هاي مرتفع است که هميشه سرسبز و شاداب است و چند برابر محصول مي دهد. در قرآن کريم آمده است: «کساني که اموال خود را در راه خدا انفاق مي کنند، همانند بذري است که هفت خوشه بروياند و در هر خوشه صد دانه باشد.»

    3- نجات از دشواري:

    امير مؤمنان(ع) يکي از نتايج را نجات انسان از پرتگاه ها ذکر نموده است. حضرت يوسف(ع) از جمله کساني است که اخلاصش مايه نجات او گرديد. قرآن کريم نجات يوسف(ع) را از گرداب خطرناکي که همسر عزيز مصر بر سر راهش ايجاد کرده، به خداوند نسبت مي دهد و مي فرمايد: ما بدي و فحشاء را از يوسف دور ساختيم و باتوجه به اين حقيقت که حضرت يوسف(ع) از بندگان مخلص الهي بود، اين نکته فهميده مي شود که پروردگار متعال هرگز بندگان مخلصش را در لحظات بحراني تنها نمي گذارد و کمک هاي معنوي خود را از آنان دريغ نمي ورزد، بلکه با الطاف باطني و مددهاي غيبي خود بندگان را از گزند حوادث و ظلمت معاصي حفظ مي نمايد و اين در واقع، پاداش خدا به بندگان مخلصش به شمار مي رود.

    ومن الله التوفيق

    پاسخ

    سلام بي نهايت سپاسگذاريم از محبت شما دوست گرامي ... انچه نگاشتيد در باب اخلاص بسيار زيبا بود و مفيد انشالله در سايه قرآن روزي خود قلم بر دست بگيريد و در تفكر آيات الهي در اقيانوسش غور كنيد آمين
    +

    سلام

    بسيار زيبا و دلنشين بود اجر شما با خود قرآن .رسيدن به اخلاص قرآن بايد اول حق را رعايت نمود و سپس به مقام بندگي رسيد و چون به اين دو دست پيدا كردي به مقام گفتگو با قرآن خواهي رسيد . و به اخلاص دست مي يابي .

    منظور از اخلاص قرآن چيست ؟

    حق چيست ؟ که رعايت ان سبب رسيدن به بالاترين مقام مي شود اين حق کدام است که خداوند در برابر سوگند شيطان ( به عزت تو ) به حق سوگند خورده ... مراحل هر دم سختر مي شود. قرار بود از عبد بودن به اخلاص برسيم حالا بايد از حق به عبد رسيد واز عبد به اخلاص ... و اخلاص خود ابتداي راه است در جاده رسيدن به خدا ...

    پاسخ

    سلام ... حق از اسما متبرك باري تعالي است و صفت پروردگار ،چيز ثابت و استواري که آنکار کردن ان روا نباشد، ضد باطل ، هر سخن راستي ،راست ، درست ، شايسته ، سر آمد ،حريم هر چيزي ، قدرت و برتري که براي کسي بشه تصور کرد ،مجموعه اي از قوانين ومقرارات که بر پايه عقل و عدالت باشد،مالکيت هم از شاخه هاي ديگر حق هست .حال بايد ديد که عدالت شامل حق ميشه و يا حق شامل عدالتهر چيزي که حقه عين عدالته .هر چيزي که عدالته عين حقهچون يکي از اسمهاي خداوند هست و عدالت هم صفتي از خداست اينها ممکنه براي ما تقدم و تاخر داشته باشند . ولي براي خدا چي ؟؟؟ادامه دارد ....
    + رحيم 

    با سلام

    با عرض تسليت شهادت حضرت رسول اكرم و حضرت امام حسن مجتبي و هم چنين امام رضا عليه السلام به همه عزيزان

    درست است كه راه رسيدن به دين اخلاص است و راه رسيدن به قرآن نيز اخلاص اما آيا راههاي رسيدن به قرآن كه از طريق اخلاص عمل مي شود در قرآن بيان گرديده؟

    اين اخلاص توسط قرآن و بيان آنها ما را بصورت واقعي به قرآن مي رساند ؟ و يا در قالب حرف باز هم باقي مي ماند ؟ راههاي عمليي كه قرآن بيان مي كند كدام است ؟ قرائت قرآن ؟ درك مفاهيم قرآن ؟ عمل به قرآن ؟ تفسير ايات قرآن ؟ تاويل آيات ؟ عبد بودن ؟ و يا همه اين مراحل ؟ راهكارهاي ديگري در عين سادگي وجود دارند كه مي شود از طريق قرائت به اخلاص رسيد .

    مثل احترام به قرآن با شرايط خودش . طهارت در مقابل قرآن تا اين حد كه لمس آن هم بدون طهارت ممكن نيست و چيزي از قرآن را هم به انسان نميدهند .

    در اين ايات دو نمونه بسيار خوب از اين راهكار ها بيان شده اخلاص و عبد بودن آيا عبد بودن به معني عموم آن كه شامل همه افراد بشر مي شود و همه عبد و بنده خدا هستند بايد به قرآن رسيده باشند علت نرسيدن چيه ؟ عبوديت به چه معناست ؟ تمام اين مسائل طرحش و پاسخش به زيبايي كار كمك شاياني ميكنه كه اميد هست با ضمير روشني كه در سابقه اين ارتباطات هست به تمامي اين مراحل برسيم انشالله

    پاسخ

    سلام خداوند در قرآن مي فرمايد كتابي است كه هيچ چيز در آن فروگذار نشده است بنابراين همه راه ها براي رسيدن به اخلاص بي كم و كاست در آن بيان شده است كه تنها قطره ائي از آن را در طي اين مدت درك كرديم ، اما در باب عمل گفتيم هر كس را ظرفي است بر حسب عدل كه به ميزان آن آب از اقيانوس حكمت بر مي گيرد براي يكي تنها قرائت قرآن و براي ديگري تفسير و براي كس ديگري زندگي با آيات آن منظور گرديده هر چه بيشتر تلاش كنيم بيشتر كسب مي كنيم و راه هاي بيشتر ومتفاوتي مي آموزيم خداوند دوست دارد حكمت طلب كنيم تا درهاي رحمت بگشايد .عبد بودن تنها خاص كساني است كه از توكل گذشتند وبه تسليم رسيدند و در پي يقين در آتش شدند به بيان ديگر عبد هم اسم خاص است هم اسم عام ، عام از ان رو كه بنده هستيم در دنيا و قيود آن و خاص كه آزاده ايم از دنيا و عبد خدا ... منتظر مي مانيم تا صاحب پست پاسخ دهد

    سلام مطالب خوبي داريد موفق باشيد