• وبلاگ : سرچشمه
  • يادداشت : شهادت و عدالت
  • نظرات : 0 خصوصي ، 3 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + لاله 

    سلام


    + نوريه 

    سلام

    پاسخ سوال اول :اين انسانها هستند كه به شهادت ارزش وهويت مي دهند .شهادت زماني داراي هويت مي شود كه به وسيله انسان عادل ادا شود ،منظور از اين امر اين است كه عمل انسا ن شهادت را به سوي مثبت يا منفي مي كشاند و وقتي انسان به سوي مثبت مي رود خواه ناخواه شهادت خنثي هم به سوي بار مثبت خواهد رفت

    2-شهادت در دنيا و در آخرت در طول يكديگر قرار مي گيرد ، همان طور كه در دنيا گناه انسان را از مقام شهادت دور مي كند (107 مائده ) و عدم آن انسان را به مقام شهادت مي رساند در آخرت هم همين مراقبت ها سبب مي شود انسان به مقام حكميت برسد ودر كنار انبياء و صلحا گواهان روز جزا باشند ...و اين ميسر نمي شود مگربا رسيدن ( به ملكه عدالت )

    در اينجا مقام خاص شهادت مد نظر است وتاكيد بر مقام نشان دهنده اين مهم است زيرا شهادت دادن يا ندادن كه مقام نيست .

    3- ممنون كه اشاره فرموديد .

    + رحيم 

    با سلام و عرض ادب

    مطالب زير كه ميتواند غلط هم باشد و ميتواند در حد فكر كردن به آن هم مفيد بنظر برسد بيان تا اگر توضيح بيشتري را نيازمند است به بحث و يا در كامنت اضافه گردد .

    1- اول اينكه وقتي از امري خنثي ياد ميشود بايد بگوييم كه نه داراي بار منفي و نه داراي بار مثبت است اين تعريف خنثي خوب اگر موردي اينگونه باشد ديگر به سختي ميشود قبول كرد به سمت مثبت و يا منفي حركت كند زيرا وابسته شديد به عمل ما دارد تا تعريف شود و بدين سبب وابسته به عدالت ما انسانهاست

    2- دنيا و آخرت در طول همديگر هستند از اين رو در يك راستا قرار ميگيرند كه در شهادت منفي بايد در نظر داشت و هم چنين بايد در نظر گرفت كه شاهد نبودن و شهادت ندادن دو مقوله مجزا از هم مي باشند

    3- انساني كه عادل باشد و رفتارش بر مدار عدالت قرار گيرد و شاهد هم باشد طبق گفته شما بايد داراي صفات زير باشد كه عبارتند از :مسلمان بودن ، مربي بودن ، حافظ كتاب خدا بودن ، حافظ حدود خدا ، مجاهد در راه خدا بودن ، نماز گزار ، متوسل بودن ، بالغ بودن ، و عاقل بودن ، و رعايت كننده به حد وسط بودن .

    در يه نگاه اجمالي متوجه خواهيم شد كه همه اينها صفاتي هستند ((( براي قاضي ، حاكم ، ولي برگزيده ))) اگر اشاره به اين معنا مشد خالي از لطف نبود اما براي تشكيل حكومتي اسلامي لازم است كه حاكم و والي داراي اين صفات باشد .

    ميانه رو باشد و حافظ حدود و كتاب خدا بوده و هم چنين عامل به كتاب خدا و خدا ترس و متوسل به خدا باشد .

    چنين انساني فخر عالم بوده و يك ناجي براي هر ملت و امتي مي تواند باشد